NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2011
Skrivet av: Ulf Myrman skrivet 2011-08-19, 19:02
Vem är farfars far
Jag inflikar Johan August i diskussionerna kring Oskar II och prinsars utomäktenskapliga barn då ”någon” i de kungliga kretsarna hör till två huvudmisstänkta linjer som min farfars far av följande skäl.
Min ”oäkta” farfar.
Min Farfar Johan August Myrman, Karlsson sedan modern gift sig, f. 1875-02-12 som ”oäkta”.
Födelseförsamling Valbo Gävle. Moder Anna Erika Myrman f. 1856-10-02 i Hille Gävle.
Familjen, modern, styvfadern och de senare tre halvsyskonen hade det mycket knapert. Föräldrarna dog unga och halvsyskonen ut auktionerades då till lägstbjudande medan min farfar kunde utbilda sig.
Direkt efter föräldrarnas död i Söderhamn hamnar farfar i Kalmar (det var långt på den tiden) på en gård mycket välkänd i kungliga kretsar med ett släktled mycket långt tillbaka i adel och kungligheter  och ett annat i rakt nedstigande led från min farmor med nära förbindelser med rikets ledning i mer än 300 år. Han gifter sig där snart med min farmor och min far och två syskon föds.
Under senare år, ca.1940 till 1953, vi bor i Nävekvarn vid Bråviken, talades det om ”någon” i Norrköping och att när farfar hade fest så kom det en kokerska, fru Bengtsson, med båten från Norrköping och hjälpte till. En timmas båtresa inåt Bråviken mot Norrköping ligger Oskar II sons sommarslott Villa Fridhem, var det där denne  ”någon” fanns och lånade ut sin kokerska?
Farfar berättade aldrig själv om att han visste vem som var hans far men i en artikel han skrivit i en tidning angående fattiga ungdomars möjlighet till utbildning avslutade han bl.a ett stycke med. Om man inte sett till att välja sina föräldrar med omsorg. Jag tolkar det som att han kände till vem som haft en beskyddande hand över honom hela livet och som han även haft en viss kontakt med.
Misstänkt nr. två. Brukspatron och hans son i Oslättfors där farfars mor bodde, Johan August och Johan och August var för sig återkommer ofta i de familjerna, och sonen blev sedermera statsminister med nära kontakt med Oskar II.
Jag tar tacksamt emot idéer om hur man kan komma vidare.
Det skrivs ibland om DNA tester i sådana här situationer, hur går detta till? Vad finns för möjligheter.  
Ulf Myrman