NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2011

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 20 augusti, 2011
Skrivet av: Maud Svensson skrivet 2011-07-30, 21:49
Ja, där är jag böjd att instämma med Fabian.  
 
Leif, jag har de senaste åren kontaktats av en rad personer, främst i Sverige, Norge och USA, som bett mig bekräfta deras tro att de härstammar från en kronprins/kung, oftast Karl XV (om vilken det sagts att om alla skrönor om hans oäkta barn vore sanna, skulle han ensam stå för hela den svenska befolkningsökningen under 1800-talet). I de flesta fall har jag bara kunnat konstatera att historien varken går att bevisa eller motbevisa, men i några få fall har uppgifterna visat sig vara uppenbart felaktiga. Tyvärr har jag inte sparat vare sig förfrågningarna eller de resultat jag kommit fram till. Men en grundläggande kontrollåtgärd är ju att ta reda på var den förmodade fadern befann sig runt nio månader före barnets födelse.  
 
En sak som slagit mig vad gäller alla dessa påståenden om oä barn till kungligheter:  
Hur kommer det sig att det alltid är en kronprins eller en kung som utpekas?
 
Oscar I hade förutom de blivande kungarna Karl XV och Oscar II även sönerna Gustaf och August. Oscar II hade förutom Gustaf V sönerna Oscar, Carl och Eugen. Samtliga dessa prinsar nådde vuxen ålder. De hade lika stora eller små möjligheter som kronprins och kung att närmare bekanta sig med kammarjungfrur, kökspigor, sömmerskor och skådespelerskor. Men jag har aldrig hört talas om någon familjetradition där en vanlig prins påstås vara far till den oä anmodern/anfadern.
 
Är inte det konstigt?
 
(Meddelandet ändrat av mausve 2011-07-30 22:10)