NULL Skriv ut sidan - Karl Knutsson (Bonde) - oäkta dotter?

Anbytarforum

Titel: Karl Knutsson (Bonde) - oäkta dotter?
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2013-07-22, 12:39
Jag kan ju fortsätta lite, jag har nämligen en huvudmisstänkt som kan berättat historien (eller ryktet eller vad det nu ligger för sanning i det) för Jakob Teit som återger det i sitt klagomålsregister på 1550-talet. Jag misstänker att det är en viss Brita Johansdotter till Torlax, hon var dotter till Johan Fleming och hans hustru Märta Erengisledotter, och därmed barnbarn till den hustru Karin som avses.  
 
Brita var änka efter sin andra make Torsten Salomonsson (Ram) och sålde några av sina gårdar till kungen Gusav Vasa) och är därigenom omnämnd i Teits klagomålsregister, bland annat var det 2 gårdar i Lund, Ösmo sn, från hennes morfar Erengisle Björnssons sida. Hon var i sitt första äktenskap hustru till Måns Nilsson (balk) och gifta 1511 (enligt supplik i mars s.å. till penitentiarian i Rom vill de ha dispens då de var de även släkt i fjärde led) och Brita bör ju då tidigast vara född i mitten av 1490-talet. Kanske visste hon detaljer om sin egen mormors ursprung? Brita Johansdotter Fleming och Jakob Teit har fortsatta kontakter under 1560-talet då han m.fl. är med och sigillerar hennes brev och försäljningar av jord till sonen Ivar Torstensson (se akten för Ram, vol. R1b Biographica, RA SVAR Bildid: A0070069_00010).