NULL Skriv ut sidan - Karl Knutsson (Bonde) - oäkta dotter?

Anbytarforum

Titel: Karl Knutsson (Bonde) - oäkta dotter?
Skrivet av: Tomas Karlsson skrivet 2004-08-16, 02:42
Vad gäller kung Karl VIII:s oäkta dotter Anna så finner man henne i Anteckningar om svenska qvinnor (Stockholm, P.G. Berg, 1864), numera inscannat hos Projekt Runeberg. Kanske var det härifrån Elgenstierna hämtade sina uppgifter om henne. Jag citerar:
 
Anna, en naturlig dotter till Carl VIII  
Knutsson och hans älskarinna Christina, som han 1470 på sotsängen förklarade för sin äkta hustru. Anna gifte sig 1450 med höfdingen på  
Westerås slott, Håkan Svensson Bölja.
 
Om nu Anna var giftasvuxen 1450 så torde hon ha varit väsentligt mycket äldre än sin bror Karl, vilket bara det väcker misstankar om att det inte står rätt till. Jag har dessutom en misstanke om att nämnde Håkan Svensson Bölja är identisk med den Håkan Svensson av Bölja- eller Vångasläkten som var gift med Anna Larsdotter [halv lilja]. Deras dotter Birgitta gifte sig vid medlet av 1470-talet med häradshövdingen Amund Stake (död före 1515). Det är i och för sig möjligt att Håkan Svensson var gift med två olika Anna, men i mina ögon tyder allt på att verklighetens Anna Karlsdotter var Anna Larsdotter [halv lilja]. Med andra ord: Kung Karl hade ingen oäkta dotter Anna!
 
Mvh/Tomas