NULL Skriv ut sidan - Karl Knutsson (Bonde) - oäkta dotter?

Anbytarforum

Titel: Karl Knutsson (Bonde) - oäkta dotter?
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2004-06-17, 09:13
Jag konstaterar att det sägs en hel del om historien här i diskussionen. Jag börjar med det som inte har med saken att göra.
 
1. Erik den helige har aldrig kanoniserats av påven. Var det sägs är obekant för mig, men de kända uppgifterna om honom talar tämligen entydigt för en lokal helgonkult som med stöd från ärkebiskopen lett till att Erik så småningom kommit att uppfattas som ett officiellt helgon [se t ex Erik den helige och Erikskulten i NE]
 
2. Uppgiften om Eriks patronymikon Edvardsson (el Jedvardsson) härrör, om inte jag minns fel, från en samling medeltida texter som sammanfattas under beteckningen Scriptores rerum suecicarum, vanligen förkortat S.R.S. Men detta patronymikon kan också styrkas i medeltida brevmaterial genom att det även bars av kungens bror Joar [DS 64, 67].
 
Nu över till saken. Ovan har Jakob Teits trovärdighet som källa diskuterats. Den är emellertid inte helt adekvat vad gäller en bedöming av själva sakuppgiften. Det är ju inte Teit som påstår att Karin var dotter till kung Karl Knutsson.
 
Vad Teit gör är att han återger en hörsägen, en muntlig uppgift av oklart ursprung, något som sägs av någon. Vem/vilka då? Det vet vi inte. Varför? Det vet vi inte heller.
 
Även om Teit skulle vara en sanningssägare av oanat format, kan vi inte komma ifrån att den uppgift han måhända fullt korrekt återger i värsta fall kan vara 'byskvaller' av en typ som fortfarande kan förekomma lite här och var.
 
Det som är väsentligt att fastställa är:
1. vad/vem är primärkällan
2. vilken är dess kontext och syfte, d v s varför har uppgiften tillkommit och förmedlats.
 
Allt detta kan vi emellertid strunta i när det gäller Erengisle Björnssons hustru.
 
den 16 juli 1461 utfärdade nämligen Erengisle Björnsson en fullmakt gällande fäderne- och mödernearvet efter hans hustru Katarina (Karin) och hennes syster Kristina, gift med en Bengt Pedersson. Detta arv bestod av jord i Västbo, Östbo och Sunnerbo härader i Finnveden samt i Halland [RApp 16/7 1461].
 
Detta arvskifte är intressant ur flera olika aspekter, i detta sammanhang behöver bara konstateras att hustru Karins båda föräldrar var döda i juli 1461.