NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-02-27, 12:17
Jag har ännu inte skrivit in någon härstamningslinje mellan Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) och Konge Valdemar II Sejr af Danmark (1202-1241). Kan någon redovisa hur en sådan ser ut?
 
Markgraf Liudolf von Ostsachsen var mycket riktigt gift med en kvinna som hette Oda. Hon föddes någon gång vid sekelskiftet 800 som dotter av antingen Graf Billung I von Th?ringen eller enligt vissa böcker Bischof Warin von Hildesheim. Personligen tror jag nog mera på att hon var dotter av Graf Billung I von Th?ringen eftersom vad jag har förstått så fanns det inga biskopar i Hildesheim i slutet av 700-talet. Detta eftersom den första biskopen i Hildesheim hette enligt biskopslängderna för orten Bischof G?nther von Hildesheim (815-834). Som historiker blev jag intresserad av tre saker vad beträffar detta:
 
1) Vem var egentligen den första biskopen av Hildesheim?
 
2) Fanns det några biskopar här före Biskop G?nther och var Hildesheim något kyrkligt centrum före år 815?
 
3) Varför grundades biskopsstiftet Hildesheim?
 
Vet någon av er svar till dessa frågor eller om det finns någon tidigare forskning på frågan varför blev Hildesheim ett biskopsdömme år 815?