NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-02-27
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2005-02-26, 21:24
När det gäller Gustav I (Vasa) och andra ättlingar till den danske kungen Valdemar II Sejr har jag sett en annan linje som går till Karl den store och som verkar ganska trovärdig. Jag stöder mig här på inlägg i diskussionsgruppen Gen-Medieval (nämnd i det ovanstående) som refererar en artikel av E. Hlawitschka, införd i Rheinische Vierteljahrblatter 1974, en artikel som jag inte själv har läst. Intresserade kan säkert hitta denna diskussion genom att använda listans sökmotor.  
 
Enligt Hlawitschka härstammade redan den förste tysk-romerske kejsaren, Otto den store, från karolingerna genom sin farfars mor, Oda, enligt uppgift död 913 som änka efter greve Ludolf av Sachsen. Eftersom det enligt litteraturen på området tycks finnas en allmänt erkänd linje mellan Valdemar II och ottonerna, som går via piasterna i Polen, skulle många nordbor kunna påräkna sig karolingiskt påbrå därest Hlawitschkas resonemang stämmer. Förutom Gustav I var det ju många andra medlemmar av Sveriges medeltida frälse som härstammade från Valdemar II genom dennes utomäktenskaplige sonson Svantepolk Knutsson.
 
Argumentationen för att Oda härstammade från Karl den store utgår från dokument som rör klostret Corvey i Westfalen. I spridda notiser nämns där grevinnan Oda, Oda comitissa. Om henne heter det bland annat:
 
> att hon var född 806 som dotter till Aeda eller Attala, Karl den stores dotter.
> att hon var kung Pippins (IV) av Italien dotterdotter, Pippin regis Italiae ex filia neptis.
 
Jag är lite osäker på om det i primärkällorna verkligen står att hon föddes 806 eller om det står att hon dog 913 i en ålder av 107 år. Oavsett vad som är fallet så förefaller uppgiften vara orimlig. Det hela har förklarats med att Aeda/Attala och hennes föregivna dotter Oda förväxlats och sammanförts till en enda person. Uppgiften om att Aeda/Attala var Karl den stores dotter motsägs vidare av stadgandet om att Oda skulle ha varit Pippin IV:s barnbarn. Enligt munken Einhards kända biografi över Karl den store från 830-talet (nyss utkommen i svensk översättning av Birger Bergh) hade emellertid Pippin IV fem döttrar varav en faktiskt hette Atula. När Pippin dog tog hans far, Karl den store själv, han om dessa systrar och uppfostrade dem tillsammans med sina egna döttrar. Notiserna från Corvey överensstämmer således ganska väl med Einhards krönika trots att skribenten hoppat över en generation eller två.  
 
Mitt intryck är att det råder en viss konsensus om att Odas föräldrar hette Billung och Aeda. Vad jag förstår har sedan Hlawitschka sökt leda i bevis att den senare var identisk med Pippin IV:s dotter Atula. Innan jag godtar hela linjen från Otto den store till Karl den store vill jag dock själv läsa den nämnda artikeln och få klarlagt att klosternotiserna verkligen avser den förstnämndes farfars mor och ingen annan Oda. Av intresse är naturligtvis också notisernas ålder. Genealogier som härleder ottonerna från karolingerna har ibland avfärdats som önsketänkande om att de första tysk-romerska kejsarna skulle ha den rätta börden, d.v.s. vara ättlingar till tidigare kejsare. I det här fallet verkat det dock som om källorna, varpå argumentationen bygger, har tillkommit oberoende av det faktum att nutida forskare därur kan dra slutsatser om att en sådan kontinuitet faktiskt förelegat.
 
Med vänlig hälsning
Anders Hellster