NULL Skriv ut sidan - Karl den store (Europas stamfader)

Anbytarforum

Titel: Karl den store (Europas stamfader)
Skrivet av: Tomas Karlsson skrivet 2005-03-13, 21:50
Hej Johan!
Enligt Lexikon des Mittelalters Band III s. 1513 skrev markgreve Eberhard d ä sitt testamente 863/64 och avled någon gång mellan 864/66 i Italien. Vad gäller testamentet hänvisas till Coussemaker, Cartulaire de l'abbaye de Cysoing, 1883, 1-5.
 
Vad gäller Unruoch d y:s söner Eberhard d y och Berengar (ej att förväxla med kejsar Berengar) är jag lika nyfiken som du. Deras inordning i Unruochinger-familjen bygger på mer eller mindre kvalificerade gissningar, jag har ovan själv spekulerat i att dessa två var söner av Adalhard von Burc.
 
Den Albger du nämner antar jag är den comes et missus Albgar, enligt Bauer, Tellenbach och Hlawitschka greve i Hegau, vilken beläggs levande 807-842. Enligt Hlawitschka skulle denne vara son av greve Authecherius (Autchar) i Linzgau samt systerson till Unruochingernas stamfar Unruoch (I). Michael Borgolte (Die grafen Alemanniens) påvisar att Albgar lika gärna kan ha varit en brorson till Unruoch (I): klart är att Albgar 817 enligt Annales Regni Francorum betecknas som Albgarius, Unrochi nepos.