NULL Skriv ut sidan - Karl den store (Europas stamfader)

Anbytarforum

Titel: Karl den store (Europas stamfader)
Skrivet av: Anders Hellster skrivet 2005-02-27, 22:03
(Svar till Tomas Karlssons inlägg 2005-02-26)
 
Tack för din intressanta kommentar. Jag har nu orienterat mig lite om Hrotswith (Rosvita) av Gandersheim och konstaterar att hon levde under 900-talet. Tydligen var hon född omkring 935 och får därför betecknas som en relativt tidig källa. Man kan därför tycka att hon borde känna om grundaren av hennes kloster, Oda, var av kunglig frankisk börd på mödernet. När hon istället skriver att Aeda bara tillhörde högadeln är det naturligtvis inte bra för Hlawitschkas hypotes. Det håller jag med om. (Å andra sidan har jag i en helt annan diskussion här på forumet lärt mig att skrivande klostersystrar, i det fallet Anna Fickesdotter i Vadstena, kunde ha stora kunskapsluckor om närliggande genealogiska förhållanden.)
 
Även om det motsäger mycket tidiga källor tycker jag det är ganska lätt att acceptera tanken på att någon form av förväxling skett mellan Aeda och Oda ägt rum att den senares ålder därmed överdrivits, om än bara med tio år. Namnformerna ligger ju rätt nära varandra. Därför tycker jag fortfarande att en ottonsk härstamning från Karl den store framstår som möjlig och t.o.m. rimlig. Huruvida jag senare kommer vara beredd att anse denna linje som mer eller mindre trolig beror bl.a. på Corvey-dokumentens ålder och karaktär. Jag såg en annan notis enligt vilken Oda verkligen sades vara av kunglig börd. Problemet med denna text är att den härrör från 1100-talet och  i valet mellan den och Hrotswiths yttrande får man naturligtvis prioritera det senare.
 
/Anders H.