NULL Skriv ut sidan - Karl den store (Europas stamfader)

Anbytarforum

Titel: Karl den store (Europas stamfader)
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-02-27, 20:07
Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga med Förutom att Elgenstierna och DAA regelbundet hänvisar till orginalkällorna så. Förutom att vadå? Många om inte till och med alla gamla (skrivna under 1800-talet och början av 1900-talet) utredningar i DAA har nog omvärderats i senare upplagor. Så vad menar du med att Elgenstierna är mera trovärdig? Elgenstierna är gjord under 1920- och 1930-talet medan många av de äldsta släktutredningarna i DAA har omvärderats efter det att Den introducerade svenska Adelns ättartavlor utkom.
 
Det här med opponent var bara en (dålig) ironisk vits som man inte skall ta på allvar! Den baserade sig på dina två utlåtanden som vi var oense om.
 
Alla vetenskapliga böcker bygger i växlande grad på annan litteratur. Därtill skall ett sådant verk helst basera sig på källor. Dessutom skall man ställa sig kritiskt till det man läser och göra en vetenskaplig analys av materialet. Vad jag har gjort är att jag använt de internetsidor jag nämnt och en hel rad andra också för den delen och jämfört den informationen jag där har läst med det som står i Encyklopedier och vetenskapliga verk och jämfört detta med de källpublikationer jag har haft tillgång till. Jag anser personligen att man nog kan använda den sekundärlitteratur som vi här har diskuterat men att man skall ställa sig kritiskt till det man läser och helst gå till de originiala primärkällorna och se vad som står i dem. Detta är vad jag redan en längre tid har gjort!