NULL Skriv ut sidan - Karl den store (Europas stamfader)

Anbytarforum

Titel: Karl den store (Europas stamfader)
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-02-27, 17:48
Förutom att Elgenstierna och DAA regelbundet hänvisar till orginalkällorna så. (Skillnaden mellan Elgenstierna och äldre delar av DAA är att den senare inte alls har mönstrat ut diverse genealogiska konstruktioner, medan Elgenstierna är relativt rensad.
 
Visst överdrev jag en aning när jag skrev enbart. Jag skulle skrivit ofta, och eftersom källor inte uppges kan man inte veta när.
 
Och vad det gäller uppgifter av oklar kvalitet har du redan visat att så är fallet, så länge en uppgift saknar källa ÄR den av oklar kvalitet, oavsett vad du råkar tycka om den...
 
Det är intressant att du kallar mig för opponent, eftersom det ju är något man har på disputationer. Åtminstone i Sverige fungerar det så att opponenten ställer frågor, och det är upp till den som är respondent att besvara dem om hon vill bli godkänd. Eftersom du har utnämnt mig till opponent måste du vara respondent. Alltså skall du kunna argumentera FÖR användning av ES, DAA, eller vilken hemsida du nu fått syn på...
 
Som du kanske har märkt har jag redan berört kritiken mot dessa verk i en rad sammanhang. Låt mig ändå sammanfatta den en gång till.
Böckerna bygger i växlande grad på annan litteratur, som de har svalt mer eller mindre okritiskt. Elgenstierna bygger i störst grad på primärt källmaterial, och har varit mest kritisk mot litteraturen. DAA bygger på så väl primärt källmaterial som mer eller mindre okritiskt svalda litteraturuppgifter. ES verkar i huvudsak, eller enbart, bygga på annan litteratur, och de som ställt samman den verkar inte alltid ha varit insatta i de områden de behandlar.
 
Man måste alltså använda sig av det primära källmaterialet, eller litteratur som bygger direkt på detta. Vad det gäller svensk kunglig genealogi innebär detta till exempel Svenskt Biografiskt Lexikon och Äldre Svenska Frälsesläkter i första hand, men även ett stort antal artiklar.
Jag är fullständigt övertygad om att det finns litteratur av motsvarande kvalitet i andra länder om man är intresserad av att samla på kungliga anor. Dock, så länge jag inte hittar litteratur som jag känner är pålitlig så avstår jag från att sprida vad som står i mindre pålitlig sådan...