NULL Skriv ut sidan - Karl den store (Europas stamfader)

Anbytarforum

Titel: Karl den store (Europas stamfader)
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-02-27, 16:54
ES är sekundärlitteratur och enligt vad jag har sett rätt rik på fel. Det är väl inte så mycket att orda om? Att många slår i en bok behöver inte betyda att innehållet i den är korrekt, eller?
 
Och DAA är innehåller ett antal felaktiga och fantasirika genealogier, inte en enda av de ätter jag har tittat närmare på stämmer där.
 
Om man sprider uppgifter som man inte vet varifrån de kommer så är det ju uppenbart att kvaliteten är lika oklar som källan. Detta tycker jag verkar enkelt?
 
Och sedan skulle det inte skada om du studerade Elgenstierna lite närmare, även de finstilta noterna. Då skulle du nämligen finna att boken innehåller en hel del källhänvisningar till primärkällor... Och återigen, bara för att många läser en bok har den väl inte mer rätt.
 
Och en sak till. I all vetenskaplig verksamhet jag har varit involverad i gäller principen att den som vill hävda att något stämmer har bevisbördan på sig. Alltså, om du vill använda dig av en hemsida är det din sak att bevisa att den stämmer.  Och om du anser att en bok håller användbar kvalitet skall du bevisa det.
 
Jag väntar med spänning.