NULL Skriv ut sidan - Karl den store (Europas stamfader)

Anbytarforum

Titel: Karl den store (Europas stamfader)
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-02-27, 16:42
Anders
 
Du har här och nu påstått att Europäische Stammtafeln är ett ogranskat och inte pålitligt verk vad beträffar utländska högadels och furstesläkter!!! Varför använder då så många forskare detta verk om det inte alls är pålitligt? Vad anser ni andra diskussionsdeltagare om Anders påstående att bland annat ES är ett ogranskat och opålitligt verk som man inte skall använda och om man har använt det sprider man falska uppgifter här på Anbytarforum?
 
Jag vill att du bevisar var jag har skrivit att jag ENBART använder ogranskad sekundärlitteratur? Jag anser du har förvrängt verkligheten och har inte alls läst vad jag har skrivit:
 
Jag vet att jag borde redovisa vilka källor eller rättare sagt vilken litteratur som jag har använt mig av. Problemet är bara det att jag höll på att utreda detta för många år sedan och vid en tid då jag ännu inte förstod mig på varför man skulle skriva upp varifrån man fått materialet. Sedan dess har jag lärt mig och är själv lite irriterad på mig själv att jag då för länge sedan inte skrev upp varifrån jag tog det ena eller det andra.
 
Jag erkände att en sida som hävdade att Sverige regerats av den Johanssonska ätten inte var särskilt användbar. Då menade jag svenska förhållanden, inte europeiska. Jag vill att du gör en granskning av Miroslav Mareks hemsida med utgångspunkt i det som sägs om europeiska förhållanden (inte nordiska). Jag har läst på massor av europeiska diskussionssidor där människor har hänvisat till hans sida och påstått att materialet är ganska bra vad beträffar utländska förhållanden.
 
Då menar du att också Danmarks Adels Årbok inte är pålitlig...
 
Vem i hela fridens namn har sagt att jag sprida uppgifter av oklar kvalitet? Det är att förvränga verkligheten och och skriva att jag gör någonting som jag inte gör.
 
På samma sätt som du påstår att ES är ogranskad sekundärlitteratur anser jag att Elgenstiernas verk är detta i lika hög grad om inte t.o.m. mera. Ändå om du skulle ta och läsa hur mycket människorna skriver kolla i Elgenstierna... här på anbytarforum så skulle du nog inte vara så kaxig och påstå att jag endast använder ogranskad sekundärlitteratur. Jag har för seriösare forskningar självfallet använt mig av franska, engelska, tyska encyklopedier, vetenskapliga arbeten, doktorsavhandlingar, biografier skrivna på engelska, tyska, franska...., brev och andra dokument men detta har jag inte gjort för denna släktforskning här och nu.