NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-12-05, 19:46
Carl-Fredrik,
 
Jag vet inte varför du tycks förutsätta att jag ska säga emot dig gällande principfrågan. Jag tycker att det är mycket bra om amatörer, d v s icke-akademiker, ägnar sig åt forskning om medeltiden och framför väl underbyggda åsikter om forskningsproblem av olika slag. Jag måste dock medge att jag personligen, något tillspetsat uttryckt, som forskningsproblem betraktar endast hypoteser som antingen kan verifieras eller falsifieras genom en granskning av allt befintligt källmaterial som kan ha relevans för frågan.  
 
Ett fall där varken det ena eller det andra någonsin kommer att kunna styrkas bortom rimligt tvivel är enligt min mening egentligen inget genuint forskningsproblem. Jag ser alltså på forskning som ett hantverk. Går tillräckligt med bra virke inte att uppbringa, då kan inget hus byggas hur skicklig timmermannen än är. Man kan visserligen ägna tid åt att spekulera hur huset kunde ha sett ut om timmermannen haft virke, men då är det inte längre husbyggande man ägnar sig åt.
 
Min uppfattning i sakfrågan här har hela tiden varit densamma. Observera att frågan om det är en felläsning av Sune till Simon inte spelar den minsta roll i det sammanhanget. Eftersom uppgiften om att Ingrid Ylvas far var en Simon (eller en Sune) Sik endast förekommer i Olaus Petris krönikekompilat från 1500-talet kan man inte acceptera det angivna släktförhållandet som ett historiskt sakförhållande bortom rimligt tvivel, utan endast som en försvinnande liten möjlighet.
 
Du frågar: Varför skulle Olaus Petri fabulera ihop en ren rövarhistoria...?.
 
Det tror jag inte heller att han har gjort. Men det är omöjligt att OP helt skulle ha kunnat undvika misstag av olika slag när han kompilerade sin krönika. Det faktum att uppgifter om Ingrids far inte förekommer i någon annan känd källa är en stark indikation på att det är frågan om just ett misstag av OP. Det är ju dessutom inte bara så att uppgiften saknas i tidigare versioner av krönikan, den saknas även i Bureus senare version.
 
Alternativet till något slags förväxling eller annan typ av misstag är alltså att OP skulle ha haft tillgång till en källa som varit okänd för alla andra krönikörer före honom, för samtliga i hans samtid och även för senare (Bureus).  Hur sannolikt menar du att det är på en skala från ett till tio Carl-Fredrik?  
 
Som jag tidigare sagt måste denna fråga skiljas från frågan om Ingrid Ylvas härstamning om man vill komma framåt. Det är mycket mer sannolikt att man kan hitta andra indikationer på att hon tillhörde sverkerska ätten än att man ska kunna lösa problemet med OP:s ensamrätt till en nu försvunnen handskrift, alternativt ett av hans misstag. För det är väl ingen som tror att det inte går att påvisa ett antal historiska sakfel i OP:s kompilat?