NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-05
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-12-04, 21:15
Här har vi visst kommit en bit från ämnet medan jag arbetat med min Kärling-artikel ett par dagar. En stickspårsdiskussion som känns ganska avlägset relevant för forskningen som hantverk tar numera de flesta inlägg ovan i anspråk. Kul och allmänbildande kanske, men enligt min åsikt definitivt i fel forum.
 
Till Henrik Lindström vill jag säga följande: Jag kan inte veta vad du tänker. Det enda jag kan reagera på är det du skriver. När du skriver ett undermåligt inlägg så är det ett undermåligt inlägg även om tankarna bakom inlägget inte är det. Vem som helst kan se vad du ovan skrev om platsen där Sverker faktiskt mördades och vilken skrift du därvid hänvisade till. Jag har för vana att meddela min uppfattning om historiska konstruktioner utan förskönande omskrivningar. För din historiska konstruktion gällande forskningen om kung Sverkers död känns uttrycket genomfalsk högst adekvat. Den förklaring du därefter kommer med är acceptabel, men den visar också i den del som gäller dina utgångspunkter att du drar korrekt slutsats gällande ditt val av forum.  
 
Jag är måttligt imponerad över att du har blivit tackad i förordet till en historieprofessors bok. Jag har själv blivit tackad i förord av historieprofessorer och dessutom citerad av sådana gällande mina vetenskapliga resultat. Men skillnaden mellan dig och mig är att jag aldrig har kommit på tanken att försöka använda det som argument i en forskningsdiskussion
 
För att nu återgå till sakfrågan så menar jag, vilket du själv tycks vara inne på, att man bör skilja frågan om Sune Sik från frågan om Ingrid Ylvas möjliga härstamning från Sverkerska ätten. När du nu har klargjort din ståndpunkt är vi plötsligt inte längre alls så långt från varandra i sakfrågan.
 
Apropå sakfrågan. Kan vi möjligen återgå till den i diskussionen och ta det vetenskapsteoretiska och -filosofiska finliret i något annat forum?
 
Jag noterar bland övrigt ovan att Marc Hernelind numera saknar förtroende för mig. Man kan bli förkrossad av mindre.