NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-12-15, 22:06
Johan, du minns alldeles rätt. Båda stupade vid Leal i Estland 8 augusti 1220 [SBL]. Karl efterträddes som biskop i Linköping av sin bror Bengt. Bengt dog 1237 och det är vid den tiden lillebror Birger för första gången dyker upp i källorna som kung Erik Erikssons ombud [DS 294].
 
Det finns ett antal personer i den dåtida makteliten som är kända, flera av dem dessvärre bara till namnet. Källmaterialet är magert och flera personer som förekommer i bevarade kungliga brev gör det bara en gång.
 
Jag slarvade förresten med dateringen av DS 216 ovan och får korrigera något: tidigast 1222, senast omkring 1228 ska det vara om jag inte missat något.  
 
Dateringen bygger på uppgivna dödsår för ett par av sigillanterna. Enligt SBL dog Eskil lagman ”omkring” 1227 och Skara-biskopen Bengt var död 1229, likaså enligt SBL. Det senare datumet vill jag sätta en liten brasklapp för, då jag inte har Herman Sch?cks senaste bok inom räckhåll just nu. I diplomatariekartoteket har man sträckt sig till 1230, av något skäl jag inte direkt kan komma på.