NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Johan Sjöberg skrivet 2005-12-14, 22:04
Hej Carl-Fredrik
 
Nej jag är inte Sukulainen, men frågan är om jag inte är den tredje Johan S. Själv har jag inte skrivit i Rötter förrän andra halvåret 2003 och då ganska sparsamt. Jag har dock sett i äldre årgångar att ännu en skribent med samma namn förekommit i Rötter. Skulle någon kollision uppstå får vi söka lösa problemet på något sätt.
 Uppfattningen bland historiker tycks vara att Johan Sverkersson inte spelat någon ledande roll. Han hann dock med att bli krönt i Linköping 1219. Uppgiften har jag ut Curt Härenstans avhandling Finnveden under medeltiden från 1946. Det antyder rimligtvis att Johan Sverkersson nått myndig ålder under sin korta regering.
 Man får dock intrycket att sverkrarna spelat ut sin roll vid Johan Sverkerssons bortgång. Den minderårige efterträdaren Erik Erikssons regim drabbades ju av en kris efter några år, då Knut Långe intog tronen. De författare som jag sett behandla denna dunkla period har antagit att Knut representerade en annan gren av den erikska ätten. Sverkrarnas eventuella efterföljare synes ha lyst med sin frånvaro.
 Men om detta vet jag inget. Men säkert finns någon som kan redogöra för det nuvarande forskningsläget även på denna punkt.
Johan Sjöberg