NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-12-14, 20:46
Hej Johan!
(Jag utgår ifrån att du inte är identisk med (Sukulainen), utan att du är den andre Johan S.)
 
Nej, jag glömde inte Johan Sverkersson, men eftersom han var ute ur spelet, när Birger började närma sig maktens centrum, nämnde jag honom inte. Han var ju f.ö. minderårig, och kom aldrig att utöva någon personlig makt. Men som symbol för de sverkerska maktambitionerna var han naturligtvis oerhört viktig. Och det är därför jag frågar mig (inte ledande, utan förutsättningslöst) om dessa maktambitioner, och de grupperingar som stött sverkrarna, i brist på tronkandidat upplöstes och försvann, eller överflyttades på någon annan. Och i så fall vem eller vilka? Och varför just dessa? Eller var det så att maktstriden mellan dynastierna nu en gång för alla ansågs avgjord i brist på sverkrar? Eller att dynastifejder av detta slag helt enkelt var något föråldrat och pass?, och de nya tiderna krävde en stark man och en kungadynasti? (Men i England blossade dock något liknade upp ca hundra år senare...) Men jag inbillar mig naturligtvis inte att det finns något enkelt och entydigt svar på detta.