NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Henrik Lindström skrivet 2005-12-14, 19:14
Eftersom Carl Fredrik inte tröttnat på ämnet utan kommit med nya intressanta inlägg tar jag mig friheten att komma med några ytterligare synpunkter. (Skulle hålla mig från detta, men det var svårare än trott.)
Först och främst är det bra att vissa klargöranden görs, t.ex. att Kaj förespråkar en minimalistisk forskning. I vissa sammanhang är detta säkert bra, t.ex. som konstaterades i lördags med hur mycket släktskap som byggs upp på likheter i vapensköldar, för att nu bara ta ett exempel,  något som kan ha många andra förklaringar. Hur mycket mode gick det inte t.ex i dessa? Jämför de olika Sparresläkterna.
Här håller jag helt med om att man varit ute på för farliga vägar.
Men jag ser det emellertid från ett annat perspektiv också. För att inte göra historien död, utan hålla den levande tror jag att man ibland måste våga spekulera, söka nya infallsvinklar osv. Historia är ändå mycket en fråga om tolkningar. Sedan är det naturligtvis viktigt att det finns substans bakom.  
Därför har både de spekulativa och de bromsande kritiska inslagen en viktig roll.
Om man bara är ute efter absolut säkra bevis på vissa anor, vilket kanske ändå är afs roll, då kan jag hålla med om att man får vara måttfull med sina spekulationer. I den bemärkelsen är det
naturligtvis riktigt att göra som Dovring.  
Men det kan finnas andra intressanta frågor om den Sigvard jarl han hittade, t.ex. säger det något om hur många jarlar vi hade samtidigt i Sverige förutsatt att man kan tidsdatera honom.
 
Släktgåtor eller historiska gåtor kan väl ha sin tjusning för många.  
En annan sak är väl om man säger att något är sant.
Men har nu insett att jag vände mig till helt fel forum med mitt första inlägg här, och ska därför inte heller förvirra någon av afs läsare med id?er om hur Birger jarl kunde bygga upp sin maktställning, något som kan det finnas mycket att säga om i ett annat sammanhang.
 
Ett par frågor kan jag ändå inte låta bli att ställa här:
1) Skulle en mycket systematisk studie av Olaus Petris övriga historiekunskaper kunna leda något steg framåt?
2) Hur överens är vi om att Sverker den gamle verkligen hade en son benämnd Sune Sik, och om som jag sett på något ställe, O.P skulle ha blandat ihop honom med den 1297 omnämnde, vad kan ha varit förklaringen till att just Sune Sik blev satt som pappa till Ingrid Ylva? Rasmus Ludvigsson?
3) Vilka andra förklaringar kan vi hitta till den gemensamma patronatsrätten för Kaga kyrka
mellan kung Valdemar och två ättlingar till Helena Sverkersdotter?
 
Jag håller med om att man måste ställa sig tveksam till Olaus Petris uppgifter så långt efteråt. Saken hade kanske varit ur världen om
det inte fanns annat som gjorde att IY problemet pekar i en sverkersk riktning.
Sedan slutligen, det spelar ingen roll hur många
forskare som anslutit sig till en teori, om teorin kan visas vara fel. Teorins bärkraft är självklart överordnad antalet forskare. Ingen diskussion om den saken. Men att bara peka ut Ahnlund i sammanhanget som den som stött O.P:s antaganden är inte riktigt.  
Forskningen har efter Ahnlunds artikel inte intresserat sig mycket för frågan, men Ahnlund var ändå på sin tid inte ensam.  
Här ett par citat ur Agneta Conradi Mattssons bok
RISEBERGA KLOSTER, förutsättningar och framväxt
från 1998, s.107 Magnus andra hustru var Ingrid Ylva. De flesta forskare tycks med Olaus Petri anse att hon var dotter till Sune Sik. /Petri 1860 s.59, 73, Karlsson K H 1888 s.221 Ahnlund 1945 s.333, 335, 339 ff, 344. - Kraft S 1945 s.235/
Samma bok s.352. Patronatsrätten till Kaga kyrka hade förmodligen ärvts av de tre herrarna
i deras egenskap av arvingar eller förmyndare för arvingar till den sverkerska ätten./Rosén 1949 s.141 f./
 
De här forskarna hade kanske gjort det för enkelt för sig, eller som Kaj beskrivit om Ahnlund, ägnat sig åt en speciell form av historieskrivning.  
Idag är vi mera tvivlande, och historien kanske behöver skrivas om, men vi kan fortfarande inte
bevisa att O.P.S uppgifter är fel även om vi ska ta dem med försiktighet. Frågan blir kanske till slut istället, vad ska vi ha dem till?