NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2005-12-14, 09:06
Ord som antagligen, troligen och möjligen förekommer ju också i de tryckta källorna vi gärna använder oss av i dessa sammanhang, bl.a. SBL och ÄSF. Iofs utgår de författarna ju ifrån det som är rent källmässigt är känt, men det förekommer väl också där att man lägger in ett mellanled på en i övrigt okänd person för att det ska stämma ihop? OK, detta görs när man har så pass mycket på fötterna att det säkert ska vara så, men iallafall... (har inga direkta exempel här just nu, men kanske kan återkomma).
 
Sen tycker jag också det är ganska synd att det blir så polariserat, mellan en mer weibulliansk sida och en annan mer spekulerande sida. Jag tror vi behöver hjälpas åt mer över gränserna (tvärvetenskapligt) för att kunna komma någonstans.  
 
Carl-fredriks frågor om varför Birger jarl blev en så betydande person i dåtidens maktcentrum, tycker jag är klart relevanta i ämnet om Ingrid Ylva. Att han enbart var gift med kungens syster och härstammade från en kvinna med okänd härstamning (men inte okänd för dem förståss) samt hade sin övriga kungasläkt så långt bort som från sin farfars mor från det danska kungahuset verkar inte helt övertygande för mig. Han var ju dessutom inte heller direkt äldst utan ifrån ett (troligen) andra äktenskap på faderns sida. Ändå tar han över ganska brutalt på nåt sätt. Där passar en koppling till den sverkerska ätten in (t.o.m. väldigt) bra tycker jag. Men utan att säga att det är eller ens behöver vara så, naturligtvis.  
 
Så där vill jag hålla med Marc, vi är givetvis intresserade av detta, men behöver även hjälp av andra mer kunniga personer. Vad vi inte behöver är totalt avslutade och sågade diskussioner om att det finns inga bevis för, punkt...