NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-12-13, 23:09
Kaj, det finns (som du mycket väl vet) sådana som påstår att Neil Armstrong faktiskt aldrig var på månen. Utan att hela månlandningen var ett enda stort bedrägeri (naturligvis i det ädla propagandasyftet att komma före Sovjet), byggt på trickfotografering m.m., något som bl.a. skulle framgå av skuggor av sådant som aldrig skulle ha funnit, om filmerna och fotografierna varit autentiska.
 
Men jag skulle aldrig drömma om att ge ens en svag etta för sådant dravel och miserabelt hopkok. Det mesta inom Science-fiction-genren är ju ungefär lika troligt. En definitiv nolla är det enda tänkbara. Åtminstone så vitt jag kan bedöma saken.
 
Men du behöver inte vara ironisk. Jag har ju redan sagt att din tolkning av det hela är den mest sannolika, och att jag åtminstone till mycket stora delar ansluter mig till resonemanget. Men jag måste erkänna att jag har lite svårt (du må ursäkta, det är inte illa menat) att köpa din tvärsäkerhet i frågan och ditt totala avvisande av ens minsta öppning för en alternativ tolkning. Jag får nästan intrycket av att du bundit upp hela din vetenskapliga prestige (och den har ju viss tyngd i sammanhanget, du är ju f.n. en av Sveriges absolut främsta på området, så...) på att OP inte är trovärdig, precis som Ahnlund knöt upp sin (som heller inte gick av för hackor) på att OP var detta. Själv är jag inte hundraprocentigt övertygad om någondera tolkning, men oddsen är ändå på din sida.  
 
-troligen...  
 
Men ändå (som jag nämnde tidigare: tvivel på själva tvivlet): Bortsett från det aktuella källäget; Frågan finns där: - Varför blev just Birger Jarl relativt obestridd (nåja, Joar Blå och andra må ursäkta...) makthavare i riket efter Erik Erikssons död, och inte någon av hans halvbröder (detta oavsett frågan om Elofs fäderne), kusiner eller dessas söner (av vilka flera i likhet med Birger hade gjort förmånliga giften)? Var det ändå giftet med Ingeborg, som blev utslagsgivande, eller kan vi (också) räkna med personliga ledaregenskaper eller andra kvaliteter i sammanhanget? Eller...?
 
- Utan tvivel är man (i detta fall jag) inte klok  [citat T. Danielsson]