NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2005-12-06, 08:42
Nej Kaj, jag tror knappast att Henrik menade att provokera dig i inlägget... Däremot tar han upp tråden där du skriver till mig att ingen historiker av betydelse efter Ahnlund har gått på Olaus uppgifter. Han menar ju på just den meningen att det kanske beror på att ingen har egentligen hållt på med ämnet på samma sätt. Ahnlund dog ju 1957 och därmed hade den Weibullska skolan vunnit slaget om histiorieskrivningen och det blev väl sedan en annan inriktning på ämnen under 60- och 70-talen?
-----
 
Sedan tycker jag att frågorna i de senaste inläggen igårkväll är intressanta, om man kan räkna ut något med tanke på ålder, dödsår m.m. Ingrid verkar ju ha levt änka i 43 år till sin död 1251, hennes barn är födda i början av 1200-talet? Är det helt orimligt att hon var sondotter till en person som dött nästan 100 år före henne själv (Sverker d.ä. år 1156)? Vem var modern till denna eventuella son, Ulvhild död 1148 eller Rikissa död 1155? (Jag har själv 54 år från min egen till till min biologiska pappas födelse och 101 år till min farfar samt 155 år till min farfars far, så långa generationer ser jag inte som ett problem...) Han kan ju mycket möjligt varit väldigt ung när båda föräldrarna dött och som flera andra i de aktuella släkterna tillbringat sin tid utanför landets gränser?  
 
Men detta är ju bara några funderingar så ingen påstår att jag försöker påstå nåt här...