NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2005-12-06, 00:06
Henrik,  
 
För mig får man diskutera precis vad man vill här, bara man inte blandar in mig i det på ett sådant sätt som du gjorde. Om inte du hade nämnt mitt namn i slutet av ditt inlägg torsdagen den 01 dec 2005 kl. 19.46, är det ytterst tveksamt om jag hade besvarat det överhuvudtaget, eftersom jag vid det laget var hjärtligt trött på en del hypotessnickare som jag fått diskutera med här i Anbytarforum på senare tid.
 
Gällande den hårda tonen vill jag alltså nog hävda att det huvudsakligen var du själv som framkallade den genom att göra ett ogenomtänkt inkliv i en redan irriterad diskussion.
 
Jag har i mina tidigare inlägg genom källhänvisningar mm, noga försökt klargöra för mina ställningstaganden i sakfrågor och grunderna för dem. Det är också mer eller mindre ett krav i Anbytarforum att man ska ange källor för sina uppgifter.
 
När Henrik Lindström kommer inbrakande i den här diskussionen med en del tveksamma och i vissa fall direkt vilseledande sakuppgifter noterar jag bl a att källhänvisningarna lyser med sin frånvaro på flera ställen där de borde finnas.
 
Detta inlägg, som i mina ögon mest såg ut som ett lättviktigt medeltidskåseri, avslutade du med att ”Kaj Janzon påstår” någonting. Det verkade alltså som om ditt inlägg var riktat till mig.
 
Det finns ett antal personer som följer medeltidsdiskussionerna utan att vara experter. Men de kan ändå vara intresserade av det som diskuteras. För dem är det av stort värde om man förklarar mellanled mm, som inte förklarats tidigare i diskussionen och anger källor eller lämplig litteratur för vidare studeier.
 
Att släppa på prestigen? Jag bemödar mig om att skriva så att mina inlägg inte ska kräva stor sakkunskap att tillgodogöra sig. Jag besvarar ofta och gärna frågor om både det ena och det andra på en rätt elementär nivå. Jag redovisar mina källor och tipsar folk om litteratur mm. Jag har diskuterat massor av forskningsproblem på olika nivåer med folk som är genuint intresserade av dem. Jag förstår uppriktigt sagt inte riktigt vad du menar med att släppa på prestigen. Men jag kan ju sova på saken och se om jag förstår det i morgon.
 
Jag uppfattade hur som helst, av ovan anförda skäl, ditt inlägg som en provokation och besvarade det som en sådan.