NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-15
Skrivet av: Henrik Lindström skrivet 2005-12-05, 22:18
Kaj!
Att du anser att hypoteser som varken kan falsifieras eller verifieras i befintligt källmaterial och inte kan styrkas bortom allt rimligt tvivel inte är genuina forskningsproblem, innebär det att frågor som inte faller inom ramen för detta inte får diskuteras här? Vi kanske ska fråga anbytarvärden vad som är tillåtet.  
 
Om vi ska hålla isär Sune Sik problemet från Ingrid Ylvas koppling till den sverkerska ätten i övrigt undrar jag om vi är överens om att det finns en del som talar för att IY hörde till den sverkerska ätten? I så fall är vi kanske delvis överens. Jag vill inte låsa mig vid Sune Sik.
Ser honom som möjlig, men ser också rätt mycket som talar emot honom.
 
En berättigad fråga i sammanhanget om det är som ovan blir då,  om I Y på något sätt härstammade från den sverkerska ätten, varför har OP fört henne till denna ätt, men inte genom rätt mellanled?  
Det kan vi naturligtvis inte veta, men finns någon rimlig förklaring? Kan man tänka sig att han visste att hon var av denna ätt, men inte hur? Är det relevant att diskutera namnet Sune bland bevisliga eller förmodade ättlingar till Sverker den gamle?
 
Vad talar för Sune Sik?
1)Uppgiften hos Olaus Petri - svagt argument,  
2)En person 1297 med detta namn har en son som kan kopplas till Fröberga i Överselaö, förutsatt att Liljeholms tolkning är riktig (ÄSF 1957 s.79)också ett svagt argument om ens ett sådant, men en ändå en omständighet som jag tycker är värld att nämna eftersom namnet Sverker bara är nämnt på två runstenar i Sverige varav en i Fröberga och att Överselaö socken benämndes Wluildaekirya (1318).  
Drottning Ulvhild var ju klostergrundare av Alvastra, dit förresten Sune Sik 1297 skänkte jord. Hon kan ha varit den som lät uppföra kyrkan, eller vilken den fått namn efter.
 
3)Annat som tyder på att I Y kan ha härstammat från Sverker den gamle - risk för
cirkelresonemang.
 
Vad talar mot Sune Sik?
1) OP kan ha blandat ihop honom med den 1297 omnämnde. Möjligt, men svårt att bevisa.
2) Sune Sik saknas helt i det samtida källmaterialet. Han nämns inte hos Saxo, inte hos Snorre, i Fagrskinna, eller några andra utländska källor som omnämner en del svenska personer, inte heller i några samtida annaler eller i några samtida brev. Han borde funnits någon stans. Å andra sidan är källorna i och för sig rätt få.
3) Västgötalagens kungalängd bör också nämnas.
Om Knut Eriksson heter det ju, utan att citera ordagrant, har inte källan framför mig, att han  
tog av daga konung Karl, konung Kol och konung Burislev. Söner/sonsöner till Sverker d.ä.)
Men ingen stans hör vi talas om någon Sune Sik.
Var fanns han? Varför krävde han inte makten av
Knut Eriksson? Var han död redan före Karl Sverkersson 1167, och är detta anledningen till att vi inte hör talas om honom? Detta talar både för och emot anser jag, men mest emot.
Om han dog tidigt bör vi sätta detta i relation till Ingrid Ylva. Var hon född före 1168?
När föddes Birger jarl?
En rimlig gissning, inte före 1202 då hans farbror Birger Brosa dog.
När dog Magnus Minnesköld? En dansk annal anger en svensk Magnus som dog 1208. Kanske MM.
Birger jarl (d.1266) var i femtio års åldern då han dog enligt gravundersökning /Christer Öman Krigare, helgon och bönder 1994 s.40/.Kanske nyare rön framkommit här.
Detta resonemang gör I Y åldersmässigt möjlig,
men kanske ett litet varnandes finger bör höjas.
 
Ytterligare en synpunkt. Knut Eriksson gick hårt åt den eriska ätten. Vilka kunde överleva?
Är patronatsrätten till Kaga kyrka 1272 möjligen ett tecken på att ganska få efterlevande fanns kvar?
Den delades då av två efterkommande till Sverker d y:s dotter Helena, samt kung Valdemar.
 
Ytterligare en fråga.
Hur ska vi värdera Peringskiölds uppgift om Folke jarls hustru som dotter till Sune Sik?
 
Sedan Kaj tycker jag ändå att du använder hårda ord när du använder dig av begrepp som genomfalsk forskning. Vilka associationer och konnationer finns inte i det ordet.
Man kan ju också tala om syftningsfel, för djärva slutsatser etc. Jag trodde att det var så allom bekant och ej ifrågasatt att det var vid Gestilren Sverker d y dog, däremot att platsen sats ifråga. Tyckte inte jag behövde förklara alla mellanled. Helst bör ju inläggen inte bli för långa, något jag har svårt med som ju syns. Historieförfalskning tar jag på det bestämdaste avstånd ifrån.Släpp lite på prestigen. Man måste kunna ompröva saker. Jag är beredd att göra det.