NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04
Skrivet av: Marc Hernelind skrivet 2005-12-04, 03:32
Jösses vilka akademiska termer som möter läsarna, under den här rubriken  
Jag skratta gott åt uttrycket ”Filosofisk förvirring” det kändes som nattens behållning.
För en ”enkel vanlig släkt forskare ” ter det sig ganska enkelt när primär källorna är nästan utraderade så är det inte lätt att komma vidare ”Chansen är liten.”  
Och det troliga är att Ingrid Ylva efter diskussionen är lika O-belagd som innan.
Men varför jag tror man tar upp vissa diskussioner och prövar olika teorier, kanske även teorier med sekundärkällor för att någon gång då och då kan en person ha hittat en (pusselbit) Källa i något arkiv (t.ex. Sture) som har glöms bort.  
Vetenskapen hade heller inte gått framåt ,om inte modiga personer vågat pröva olika metoder och teorier ,vi hade säkert inte haft tv, data e.c.t.  
Och jag poängterar också vikten av primär källor i vår ansträngning att belägga  våra förfäder  
Och det är många av dom som levde på 1700 och 1600 talet där det finns rikligt med  primär källor, för medeltids forskning är svår i sig  just därför att det är sån källbrist. Och Historikerna eller krönikörerna var i maktens händer och det blev då en förljugen bild överlag  vilket inte gör det lättare precis.  Mvh. Marc