NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04
Skrivet av: Henrik Lindström skrivet 2005-12-03, 23:20
Verkligen roligt att se att diskussionen kommit in på vetenskapsteoretiska frågeställningar. Det glädjer mig. Att bara jaga anor kan tyckas lite futtigt, även om det också har sin charm.
Men uppriktigt sagt, vem kan egentligen tro att släktforskning kan bli fullständigt vetenskaplig? Ta en människa idag, hur sannolikt är det att en viss släktkedja tillbaka till 1200-talet är exakt riktig. Undersökningar, (kan inte referera deras namn, hörde senast i Efterlyst för några veckor sedan), har visat att i drygt tio procent av fallen är inte pappan den alla tror att det är. Och om så vore hur stor roll spelar det egentligen om en bland miljoner andra anor är Sune Sik eller Sverker gamle eller någon
annan?
 
För det historiska skedet i ett visst land kan det däremot spela större roll om en viss makthavare härstammar från en viss familj med tidigare stort inflytande, eller inte, i alla fall för vissa tolkningar av historien.
 
Men det finns en stor skillnad mellan humaniora
och naturvetenskap. Inom naturvetenskapen kan man
i allmänhet fortsätta och göra nya expriment för att komma vidare, det kan man inte inom historien.
Man kommer helt enkelt inte längre. Innebär det då att man aldrig ska kunna få reflektera eller fråga sig saker om det ovetbara, eller det som omöjligt kan bevisas. Nej, jag menar inte det, om man bara gör klart att man inte menar att man vetenskapligt försöker bevisa. Då behöver man inte komma in på diskussioner om pseudovetenskap eller inte.
Man måste få fundera, reflektera kring och diskutera även det som inte kan bevisas. Vetenskapen är oerhört intressant, men det finns ändå frågor som den inte kan ge svar på, t.ex.  
vad är meningen med livet, vad är meningen med universum osv eller en del andra existentiella frågor av vilka släktforskning kanske kan vara en del.
Jag har aldrig velat pådyvla någon en vetenskap om Ingrid Ylvas härkomst, bara framlägga omständigheter som jag ansett pekat i en viss riktning. Om det kunnat leda till en diskussion om någonting betydligt större är jag mycket glad
trots alla påhopp jag fått.