NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-04
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-12-03, 13:35
Jag roade mig med att skriva min engelska titel, eftersom den är mer abnorm än min svenska , som endast lyder magister i farmacevtisk biovetenskap... Inom universitetsvärlden, där man i internationella sammanhang ibland behöver en titel att skylta med skriver jag M Sc... Den vetenskapliga metoden har samma grunder i alla ämnen, med behov av bevis, principen att man skall redovisa kända observationer av relevans, principen att man inte skall förfalska eller förvränga data, principen att saker skall räknas som okända tills tillräckliga bevis framlagts osv... Vad det gäller historia kan jag uttala mig av egen erfarenhet när jag jämför metodiken, har läst en del sådan också. Den är däremot definitivt skild från den pseudovetenskapliga metoden, som tyvärr en och annan tillämpar här. Att sedan en del försöker att slippa undan verkligheten genom att hävda att den vetenskapliga metoden bara går att använda inom naturvetenskap, ja det är humaniorans och samhällsvetenskapens problem. (Tack och lov tillämpar de flesta inom dessa områden den vetenskapliga metoden. )
 
Vad jag anser om Ingrid Ylva. Att vi inte har en aning om varifrån hon härstammar, men att hon sannolikt hade en viss samhällsställning. Men vilka som var hennes föräldrar är omöjligt att avgöra med det källmaterial vi har.
 
Problemet är, att när en klick ihärdigt tillämpar pseudovetenskaplig metod i en diskussion, då jagar de bort dem som har kunskaper i frågan, till men för övriga, som faktiskt är intresserade av vad man kan komma fram till genom forskning.