NULL Skriv ut sidan - Ingrid Ylva

Anbytarforum

Titel: Ingrid Ylva
Skrivet av: Jan Åke Sandberg skrivet 2005-12-20, 08:26
Kaj!  En liten undran som ligger något vid sidan av rubriken.  Jarlen Birger Magnusson dog 1266 21/10 och  anses som son till Magnus Bengtsson Minnesköld o h h Ingrid Ylva.  Den osteologiska undersökningen 2002 av  de ben som anses/ansetts vara Birgers ger en bild av att han vid dödstillfället var född mellan 1210-1220 med ett medelvärde 1215.  Faderns död har ansetts ha inträffat antingen vid Lenaslaget 1208 eller Gestrilrenslaget 1210 men något bevis för detta eller om han överhuvudtaget var med vid resp slag finns ej vad jag vet.  Sonen Birgers förmodade födelseår säger oss att han knappast kan ha dött vid denna tid (med undantag för den lilla möjligheten av 1210). Fadern Magnus nämns i handlingar sista gången 1202 vid Birger Brosas död vilket i och för sig är anmärkningsvärt om en storman av detta slag som borde ha förekommit i en rad handlingar efter detta årtal om han levde eller var rättskapabel; handlingar som naturligtvis kan ha försvunnit.  Den osteologiska rapporten har ännu ej publicerats vad jag vet; Jan Svanberg refererar till den i not 25 sid 124 av Birger Jarls tid - en brytningstid där han skriver att åldern var närmare 50 än 60 år, en uppgift som utvidgar osteologen Torbjörn Ahlströms förmodan med  några år.  Mina funderingar/frågor är: hur säkra kan vi vara på den osteoligiska rapporten och hur säkra - trots patronymikon - kan vi vara på att den kommande jarlen var son till Magnus Minnesköld?