NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28
Skrivet av: Anders Berg skrivet 2003-07-17, 11:52
Hej! Ett annat skäl varför det knappast är görligt att driva tesen att ylva skulle betyda släktskap med någon ulf, är att källäget är alldeles för tunt vid mitten av 1200-talet för att hitta några lämpliga kandidater. Jag roade mig helt anspråkslöst som den amatör jag är på detta område att undersöka vilka personer som dels är belagda med en varg i sigillet, dels har burit tillnamnet ulf. Jag använde då Raneke, Svenska Medeltidsvapen, I, s. 326-336, och kunde snabbt konstatera att de personer som är kända med en varg i vapnet alla är senare i tiden än Ingrid ylva, och deras släkter går inte heller att föras tillbaka till hennes tid. Samma sak gällde personerna med tillnamnet ulf. De var senare och deras härstamning går inte tillbaka till Ingrids tid.  
 
Återstår möjligheten att Ingrids tillnamn är kopplat till förnamnet Ulf. Att så kunde vara fallet är inte helt otänkbart, eftersom den mest kända Ulvsläkten, som dock inte själv använde Ulv som släktnamn, genom Filip Ulfsson bytte vapenbild från sin fader Ulf Karlssons vingad spets till tillbakaseende ulv. Hans Gillingstam skriver i ingressen i ÄSF I:3 s. 296 att vapnet har förmodats vara ett s.k. talande vapen och härröra från det i släkten vanliga mansnamnet Ulf. Även denna möjlighet att förklara Ingrid ylvas tillnamn är dock svår att leda vidare, nu pga att förnamnet Ulf är så vanligt, och allt för lite är känt om Ingrid ylva.
 
Vad som dock kan sägas är att inget av dessa tre tolkningsförsök av tillnamnet ylva det minsta talar för släktskap med Sune Sik! Han hette inte Ulf och hans tillnamn var inte ulv; och om hans vapenbild är inget känt (väl?) men hans sannolike [SBL 23 s. 62] sonson Sune Andersson förde en lilja i vapnet [Raneke II s. 474].