NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-28
Skrivet av: Måns Nilsson skrivet 2003-07-16, 12:37
Hej Kaj
 
Jag finner det ganska lustigt att du som är så kritisk till alla uppgifter som saknar källhänvisningar kan skriva kommentaren att 90% är värdelös smörja. Vad har du för källa till detta påstående? Eller skall jag läsa mellan raderna att eftersom uppgiften 90% i din insändare saknar källhänvisning så existerar den inte ?!!
Jag skulle vilja påstå att den kommentaren hör hemma i samma fack som den att 10% av alla barn har fel föräldrar. Det vill säga att man inte kan lita på kyrkböckerna eftersom det finns alltför många oäkta barn felregistrerade...  
Har du någon gång sätt en enda undersökning värd namnet som visar att dessa procental är riktiga? Det tråkiga är bara att om man bara upprepar en uppgift tillräckligt många gånger så blir den sann. Se bara på Jan Guillous släktträd som sprider sig likt ringar på vattnet på internet.
 
Eftersom jag ändå skriver så vill jag passa på att tacka och ge dig en stor eloge för all hjälp som du ger oss som inte behärskar medeltida släktforskning. J Det är ofta som jag läser dina svar bara för den rena behållningen skull, även om jag inte är på något sätt släkt med, eller forskar på just dessa personerna. Och din alltid kritiska blick till alla uppgifter har sakta men säkert börjat att höja min egen nivå på källkritik! Tack Kaj!
 
Med vänliga hälsningar
Måns Nilsson