NULL Skriv ut sidan - Gustav I:s ättlingar

Anbytarforum

Titel: Gustav I:s ättlingar
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2007-02-04, 00:59
Hej!
 
Jag har den förste store svenske vasakungen Konung GUSTAV I av Sverige (06.06.1523-29.09.1560) med i min släktforskning.  Detta genom hans son och efterföljare Konung ERIK XIV av Sverige (1560-1568) och Konung JOHAN III av Sverige (1568-1592). Däremot härstammar jag tyvärr inte överhuvudtaget från Konung KARL IX av Sverige (1604-1611).  
 
Finns det överhuvudtaget några härstamningslinjer från Konung Karl IX av Sverige till den svenska adeln? Jag vet att kungliga och europeiska aristokratiska hus härstammar från honom men hur är det för oss vanliga dödliga? Hur är det då med hans dotter Prinsessan Katarina av Sverige? Kan man tänka sig att härstamma härifrån eller är det som sagt bara de kungliga och de europeiska aristokraterna som härstammar från henne? Åtminstone verkar det vara på det sättet.  
 
Majoriteten av alla europeiska kungliga härstammar från Konung GUSTAV II ADOLF av Sverige (1611-1632) syster Prinsessan Katarina av Sverige. För oss vanliga dödliga är det tydligen bara möjligt att närmast härstamma från hans kusiner.  
 
Av Konung Gustav I av Sverige döttrar så har jag endast inskrivit Prinsessan Sofia av Sverige.  Detta genom hennes son Herzog Gustaf von Sachsen-Engern-Westfalen. Härifrån går flera legitima linjer fram till dagens dag och så kallat vanligt folk. För att härstamma från hennes andra systrar så måste man väl igen vara kunglig eller åtminstone vara av europeisk aristokratisk börd.