NULL Skriv ut sidan - Från Harald I Blåtand till Carl XVI Gustaf och Charles, prins av Wales

Anbytarforum

Titel: Från Harald I Blåtand till Carl XVI Gustaf och Charles, prins av Wales
Skrivet av: Anders Ryberg skrivet 2005-03-31, 16:28
Nu är det så att Tyra är en belagd person, medan tillnamnet inte är det... Alltså bör man inte blanda ihop saker...
 
Jag anser inte nödvändigtvis att sammanställningar på elementär nivå är dåliga. Jag anser bara att de är bra till andra saker än det vi ägnar oss åt här, nämligen en vetenskaplig diskussion. Sedan så är det ju så att böcker som helt saknar litteraturlista eller har undermånlig sådan är av mindre värde än de som åtminstone har litteraturlista. Dessa är i sin tur av något mindre andvändbarhet än de som har en detaljerad notapparat. Englund och Harrison är för övrigt i huvudsak verksamma som populärhistoriker, inte akademiska forskare, även om Harrison ÄVEN idkar rent akademisk forskning.
 
Jag blir allt mer förundrad över att för en person som verkar vara anställd vid en historisk institution vid ett nordiskt universitet behöva förklara vikten av källkritik, av att ens argumentation bygger direkt åtminstone på andras studier av primärkällor, och av att studera vilka uppgifter i diverse samlingsverk som går tillbaka på legender, sagor och sammanblandningar...
Inom vetenskap måste man kunna underbygga sina påståenden med data, och det är den som lägger fram en tes som måste framlägga bevis för att den allmäna mottesen, vi vet inte något, är fel.
 
Jag ser fram emot en diskussion baserad på samtida källor ch inte på diverse ounderbyggda spekulationer utan redovisning av källor...