NULL Skriv ut sidan - Från Harald I Blåtand till Carl XVI Gustaf och Charles, prins av Wales

Anbytarforum

Titel: Från Harald I Blåtand till Carl XVI Gustaf och Charles, prins av Wales
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2005-03-31, 13:34
Den på 700-talet grundade betydelsefulla vikingatida handelsstaden Hedeby låg på sydöstra Jylland, nära den nuvarande staden Schleswig i nuvarande Tyskland.
 
Jag har inte själv undersökt frågan men enligt uppslagsverket Historian ABC - Kaikkien aikojen valtiot 2 från 2001 som är en väldigt bra uppslagsbok och standardverk i staters historia och även en professor som jag talat med skall det vikingatida riket Hedeby ha under 930-talet blivit erövrat av kungen Gorm den Gamle. Själv har jag dock inte studerat detta så jag kan inte hänvisa direkt till någon källa. Hoppas någon här på forumet känner till något om varifrån forskarnas slutsatser härstammar ifrån.
 
Jag har inte heller påstått att Thyra skall under sin levnad ha kallats för Dannebod. Däremot är det ju vanligt att skriva henne som Thyra Dannebod    på samma sätt som vi idag kallar Erik Segersäll hustru för Sigrid Storråda. Då kan jag ju fråga dig Anders vilka källor stöder att Sigrid kallades Storråda under sin tid?
 
Vad beträffar det här med tyskarna håller jag med om att man inte kan tala om dem som ett folk vid den här tiden och i det här sammanhanget. Jag gjorde det helt enkelt för att så lätt som möjligt förklara vad som skedde. Bättre skulle självfallet ha vait att skriva om den tyska kungen  (Deutscher König).