NULL Skriv ut sidan - Fredrik I:s anor (kungen av Danmark)

Anbytarforum

Titel: Fredrik I:s anor (kungen av Danmark)
Skrivet av: Jens Petter Nielsen skrivet 2006-06-14, 13:41
Hei!

Ja, da er det vel på tide å komme litt videre i en av debattene, som har blitt tatt opp under dette temaet; nemlig om Geseke var datter av Fredrik I?
Spørsmålet har blitt reist både i Norge og Sverige, og altså blitt debattert her tidligere uten at det har fremkommet bevis for slektsskapet. For Sveriges del har spørsmålet også blitt debattert under "Tersmeden", men heller ikke her har noen vært istand til å fremlegge noe som helst bevis for den påståtte forbindelsen. Dette innlegget bygger på den debatten, som har blitt ført under sistnevnte tema.

Til Knut og Ulf:
Jeg har nå fått svar fra Henning Jensen, som ikke har noe nytt å tilføre. Han henviser kun til Rune Kjellanders bok om Hoyer-slekten (1986), samt Knud Gethers bok om middelalderfamilier fra Flensburg osv. Jeg har sendt ham noen oppfølgningsspørsmål, men ikke fått svar ennå.
Jeg har dessuten endelig fått J. Jaspers bok om Kaspar Hoyer fra biblioteket, og det var jo som ventet ikke særlig oppløftende. Tvertimot, det var ganske nedslående! Det er riktig som du sier, Knut, at det ikke står noe om Geseke der. Derimot gir jo boken svar på problemet rundt dokumentet fra 1533! Det forholder seg dessverre slik, som jeg har antydet tidligere: Det eksisterer ikke noe slikt dokument!! På side 34 begynner en sammenfattelse fra "Register über Kaspar Hoyers Urkunden. vom Jahre 1513 an". Her blir det regnet opp en rekke eiendommer, før man i en note på side 36 opplyser (tysk s gjengis med dobbel s av meg): Nach dieser im Jahre 1533 von König Friderich ausgestellten Urkunde besass Harmen Hoyer damals ein Haus in Husum und 20 Demat Land im "Nyenkoge" bei Hattstedt. Es ist der Brautschats der Prinzessin gewesen; denn es heisst: "unse Dochter, syne ehelichen Huessfruwe erhielt unsse huess und hoffde by Husum ...". Dette er akkurat de samme opplysningene som man finner i dokumentet fra 1513, og 1533 må derfor være en trykkfeil i J. Jaspers bok. Dette er altså årsaken til, at dokumentet ikke har latt seg oppspore!
Konklusjon: Borgermester Asmus Bremers opptegnelser fra ca. 1700, om Knutzen-familien, er altså den eneste "primærkilden" vi finner for forbindelsen mellom Geseke og Fredrik I (de er imidlertid nedskrevet over 150 år etter at Geseke var død)! Til tross for dette, har altså slektskapsforholdet mellom disse to helt ukritisk blitt gjengitt både i bøker og på Internett uten forbehold av noe slag. Dette er useriøst, og sikkert kjedelig for de som har trodd at de hadde en bevislig forbindelse tilbake til kongehuset.
Det er verdt å minne om første regel innen slektsgranskning: Sjekk alltid sekundærkildene opp mot primærkildene, før du godtar en slektsforbindelse!