NULL Skriv ut sidan - Fredrik I:s anor (kungen av Danmark)

Anbytarforum

Titel: Fredrik I:s anor (kungen av Danmark)
Skrivet av: Ralf Palmgren skrivet 2004-07-24, 14:55
Ulf!
 
Jag hade inte vid mitt förra inlägg på denna sida hunnit kontrollera de källor och den litteratur som rekommenderades och därför skrev jag som jag skrev om det nu stämmer det ni påstår om oäkta barn. Nu har jag däremot kontrollerat och märkt att kungen nog tydligen sen också hade ETT OÄKTA FRILLOBARN!
 
Mitt påstående grundade sig på Schwennicke's Europäische Stammtafeln (1978-1995) som jag brukar använda i min släktforskning! Då verket är ett genealogiskt standardverk av stor betydelse och vars information oftast brukar vara historiskt korrekt så litade jag mig på detta verk. Där stod bland annat de barn till Konge FREDERIK I af Danmark og Norge (1523-1533) som jag har uppskrivet i min släktforskning, nämligen de fullt ÄKTA Konge CHRISTIAN III af Danmark og Norge (1534-1559) och Prinsesse Elisabeth af Danmark!  Däremot stod där inget om OÄKTA barn. Jag tog för givet att detta välkända verk som även brukar ange OÄKTA barns namn skulle ha kännt till den danska kungens OÄKTA barn. Då inga sådana nämndes i detta verk tog jag förgivet att det inte heller fanns några oäkta barn! Därför hävdade jag att kungen bevisligen inte hade några oäkta barn!
 
Då det tydligen är fel i Schwennicke's Europäische Stammtafeln (1978-1995) VARNAR jag alla och därefter ber om ursäkt för att jag litade på detta världskända lysande genealogiska standardverk.
 
Dessutom håller jag med dig om att kung Magnus Eriksson inte brukar längre kallas Smek i Sveriges historia. Jag skrev namnet inom parentes eftersom så inte alltid har varit fallet i Sveriges land. Men det vet du ju säkert redan!
 
M.V.H.
Ralf