NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13
Skrivet av: Andreas Oxenstierna skrivet 2006-02-09, 23:25
Jag skriver ej ut sådant som tidigare har beskrivits i denna diskussion, därav vissa kortfattade resonemang. Jag kan förtydliga om så behövs. Det hade varit enklare att kunna infoga en stamtavla ...
Karl Ulfssons arvsskifte 1269 nämner ej hans kusin Ulf Karlsson (vingad pil) (c 1247-1281) och ej heller Holmger Folkessons barn (antagna kusinbarn). Om istadarätten gällde, vilket Kaj Janzons argumentation kraftfullt argumenterar för, kan jag endast förstå arvsskiftet så att de nämnda arvingarna är syskon/svågrar/syskonbarn till Karl Ulfsson. Dessutom tar detta bort det antagna incestgiftermålet mellan Ulf fase (far till Karl Ulfsson) och hans kusindotter Folke jarls dotter.
Karl Ulfssons syskon är alltså:
1 Ragnhild (d 1262) syster till Karl Ulfsson och gift med Magnus Bengtsson (d 1263, folkungaättens lagmansgren)
2 syster gift med eller mor till Peter Ragvaldsson Bliouscoug (nämnd 1269-1285)
3 syster gift med Johan Ängel (död 1257)
Kronologiskt bör de tre systrarna vara födda på 1220-talet, jag är osäker på när Johan Ängels barn tidigast är belagda och vilka av dessa som uppträder i arvsskiftet 1269. Johan Ängel kan givetvis ha varit gift flera gånger. Fadern Ulf fase nämns som jarl c 1230 och bör alltså vara född senast c 1200.
Min undring / svagheten i detta är varför har forskarna på 1950-talet krånglat till det med olika mostrar/fastrar osv.
 
Magnus Bengtsson antas vara son till Birger jarls halvbror Bengt, nämnd 1219-1220 (eventuellt identisk med biskop Bengt, död 1237). Han kan ej ha gift sig (incest) med sin syssling Ragnhild, enligt den vedertagna uppfattningen att Ragnhilds farfar (enligt ovan) var Karl den döve som antages vara bror till Magnus minnesköld. Notera att det finns inget 100%-igt bevis att Karl den döve är bror till Magnus minnesköld. Bengt snivil uppges haft tre söner, Birger brosa, Magnus minnesköld och K. K. har tolkats som Karl den döve, med motiveringen att alla kända jarlar är av Folkunga-ätt. Mig veterligen är Karl den döve känd som jarl endast 1219-1220 och ingen känd källa bevisar att han var av Folkunga-ätt. För att undvika incestgiftermålet mellan Ragnhild och Magnus gör jag följande hypotes:
Karl den döve var gift två gånger, andra gången med en folkunge, kanske med en dotter till Magnus minnesköld.  
I första giftermålet föddes Ulf fasi, jarl c 1230-1248. I andra giftermålet föddes Karl Karlsson (1220-efter 1254), far till Ulf Karlsson och stamfar för ätten Ulv. Detta förklarar varför Karl den döves ättlingar aldrig (så vitt känt) har fört Folkunga-ättens lejon-vapen trots släktskap (enligt brev) med Folkunga-ätten och varför Ulf fasi's dotter Ragnhild kunde gifte sig med Magnus minneskölds sonson.
 
Återstår brevet DS415 från 1254 och namnet Lucia:s koppling till Oxenstierna.
Jag är benägen att ansluta mig till Kaj:s teori att det rör sig om en västgötasläkt. Men varför denna anhopning av Folkunga-vittnen ? Min hypotes kvarstår i modiferad form, Lucia var dotter till Magnus minnesköld och detta är anledningen till att (brodern) Birger jarl m.fl. var vittnen. De nämnda barnen blir då:
* Bengt i övrigt okänd
* K(arl) = Karl Karlsson stamfadern för ätten Ulv
* Ragnhild
* Ingegerd (man kan gissa att hon var nunna i Gudhem eftersom hon gett bort gårdarna som Ragnhild köpte tilbaka)
* okänd syster
Karl Karlssons son Ulf Karlsson ägde en gård i Vättak (sydost om Gudhem), så en viss Västgöta-anknytning är känd.
En ren gissning är det att Lucia Matsdotter (Oxenstierna) härstammar från den äldre Lucia, i princip enbart på att namnet Lucia är mycket ovanligt under medeltiden. Den äldre Oxenstierna-ätten hade också en mycket starkare anknytning till Västergötland än till dess antagna urpsrung i Småland, se släktboken på www.oxenstierna.org, vilket gör hypotesen ej helt osannolik.