NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13
Skrivet av: Leif Persson skrivet 2006-02-06, 16:36
Tack för den informationen Kaj, det verkar helt naturligt att göra den anmärkningen på övriga vittnen. Då är det också Bengt som gäller, om Peringsköld sett det. Jag tänkte nog också om de övriga så står det ju bara mfl. i sammanfattningen i databasen men möjligen något annat i den latinska texten, kanske till och med det kunde vara några namngivna, men så var det ju inte. Har också märkt att man kan få lite annorlunda information eller åtminstone lite tillägg via den inskannade bilden av den tryckta utgåvan, som inte alltid finns med i databasens info... (och tvärtom givetvis).
 
Vad gäller frågan om vad denna ätt ska kallas så håller jag nog på Folkungaätten fortfarande, men förstår det andra alternativet också. Men för min del skriver jag inte in dem med något släktnamn alls inom parentes, utan nämner dem endast med patronymikon, men i en ev. text att de är ifrån eller tillhör dessa. Likaså är ju den oäkta folkungaätten ganska felaktigt. De har inte ens vapenbilden gemensamt... Kanske Greger Birgerssons ätt kunde vara bättre? Den nyare förändringen på släkten Leopard till Magnus Marinassons ätt (från ÄSF) fungerar ju...?