NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2006-02-06, 14:46
Ralf,  
Jag har mig veterligt inte här diskuterat någon annans förhållningssätt till historien än mitt eget. Dels det jag har valt, dels ett vanligt förekommande alternativ som jag för min del tar avstånd ifrån.
 
Leif,
Att B står för Bengt är Peringskölds gissning. På hans tid gick det fortfarande att läsa nedre delen av de två första bokstäverna i omskriftens personnamn: BE, vilket han tolkade som BE[NEDICTI]. När Hildebrand granskade sigillet hade tidens tand hunnit gnaga bort dessa två bokstäver helt.  
 
Det äldsta i original bevarade svenska brevet slutar ungefär så här: Vittnen var A, B och C samt många andra vilkas namn vi funnit det för långt att räkna upp [DS 51].  
 
Det här diskuterade brevet är alltså inte unikt i det avseendet. Formuleringar av den typen förekommer. Tänk så här: om du har vittnen av den här kalibern, så behöver nog inte alla namnen på så obetydligt folk som vanliga riddare skrivas ner. De är ju kungens eller jarlens män och att de är där kungen och jarlen är vet alla som tar del av brevet.