NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2006-02-13
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2006-02-06, 09:15
Ralf, jag har inga invändningar mot att du kallar Folkungaätten vad du vill, eller att alltfler svenska historiker i vissa sammanhang väljer att kalla den någonting annat än standardlitteraturen. Lite populism kan väl aldrig skada en respektabel historiker?  
 
Du påpekar att ättemedlemmarna av den kungliga dynastin aldrig kallade sig folkungar. Det är helt riktigt men du kunde också ha tillagt att de inte heller kallade sig Bjälbo-ätten eller ätt-någonting överhuvudtaget. Bjälbo-ätten är precis som Folkungaätten ett långt senare påhitt. Vilket av påhitten man väljer har mest att göra med ens historiefilosofiska utgångspunkter. En diskussion om vilket som är mer korrekt kan knappast betecknas som vetenskaplig. Alla som sysslar med historia som vetenskap känner till att folkungar inte är något släktnamn och att detsamma gäller en stor del av våra beteckningar på medeltida ätter. De är sentida påhitt. So what...?
 
Man kan göra bruk av historien på många sätt. För mig är det ett vardagligt hantverk som handlar om att lösa problem på enklast möjliga sätt. Ett emotionellt förhållningssätt till kungaätter och liknande är från mina utgångspunkter oprofessionellt. Det finns inget i det du anför som kan betecknas som sakligt skäl att avvika från standardlitteraturens (SBL, ÄSF, Svenskt Diplomatarium m fl) beteckningar. Men givetvis kan ingen hindra dig från att kalla Folkungaätten för vad du vill, t ex Bjälbo-ätten.  
 
Att förhålla sig vetenskapligt till historien är ett fritt och medvetet val, inte något tvång. Det är många som kallar virke av dimensionen 45 x 95 mm för 2 x 4 tum (t ex jag) Det är inget problem för en snickare eller virkesförsäljare. De vet mycket väl vad jag menar.  
 
Detta får bli mitt sista inlägg angående det påvliga skägget under denna rubrik. Jag hoppas hinna snickra ihop ett svar till Andreas också under lunchrasten.