NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-18
Skrivet av: Andreas Oxenstierna skrivet 2006-02-16, 09:44
Kaj: Då kan jag definitivt dumpa mina gissningar om Luciasönernas fäderne. Att använda matronymikon om man är son till en jarl var hela tiden långsökt, och mest för att jag tyckte att Lucia-barnen passade bra in kronologiskt och namnskicksmässigt med Karl Ulfssons arvingar.  
Finns användandet av matronymikon beskrivet i någon historisk artikel ? Jag kan ej hitta någon, och om jag minns rätt svarade Gillingstam nekande på denna fråga för 10 år sedan.
 
Per-Åke: Jag har framlagt min teori om Karl Ulfssons arvingar tidigare i denna tråd. Teorien är formulerad för att lösa följande frågeställningar:
* Istadarättens giltighet eller ej, Kaj Janzon har tidigare i denna tråd argumenterat för att istadarätten skall anses gälla
* Giftermål i förbjudna led (se tråden Förbjudna led)
* Testamentets giltighet / kompletthet, ex. är samtliga arvingar med i brevet 1269. Jag kan ej den rätta terminologin, utan jag hoppas du förstår andemeningen.
* Enbart 3 av Johan Ängels barn är med i brevet 1269, minst två till borde ha varit med vad jag kan förstå
* Knut långe och hans son Holmgers kopplingar till Sko  
Utifrån detta testade jag flera lösningar och kom fram till att jag fick välja mellan istadarätten och att ifrågasätta någon accepterad Folkungaätts-genealogi för att undvika giftermål i förbjudna led. Det finns, vad jag vet, tre genealogiska antaganden om fäderne som kan ifrågasättas: lagman Magnus Bengtsson, Folke jarl och Karl döve. Jag valde Karl döve eftersom jag tyckte detta var det svagaste antagandet, speciellt med hänsyn till kronologiska och politiska överväganden. Jag kommer ej längre med mina kunskaper/resurser, utan som Kaj Janzon mycket korrekt påpekade är detta ämne för en artikel och ej för en forumdiskussion. Jag antar att Kajs påpekande innebär att han ej direkt kunde se något uppenbart orimligt i min teori, förutom att jag hade missat den 1400-talsanteckning om Karl döves härstamning som finns omnämnd i Gillingstams artikel i SBL (jag hade kopierat allt utom den sidan ...).