NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17
Skrivet av: Carl-Fredrik Hanzon skrivet 2005-03-16, 22:37
Bortsett från de senaste inläggens klarläggandena om von Stiernmans verksamhet och pålitlighet i källhänseende (jag började skriva detta redan före dessa senaste inlägg), kan jag ju som kommentar till ditt tillägg, Leif, nämna att det ju finns bättre alternativ till att Birger Brosa skulle ha namngivit sina söner Knut och Filip efter kung Knut Eriksson och hans bror.
 
Som jag framhållit i diskussionen Karl den store..., är det troligaste alternativet att Birger namngivit sonen Knut efter sin farmors far Knut den helige och sin farbror Knut (omnämnd av Saxo, se ovannämnda diskussion). Angående namnet Filip har ju Jarl Gall?n i uppsatsen Knut den helige och Adela av Flandern (ur Studier i äldre historia tillägnade Herman Sch?ck, 1985) framhållit att namnet fanns i såväl det franska som det flandriska kungahuset. Dessutom nämner han den svenske kungen Filip (Stenkilska ätten), som dog 1118, som en släktning, dock ej med angivande av hur denna släktskap såg ut.
 
Det finns också en annan tänkbar invändning mot den av Stiernman/Adlersparre lanserade teorin. Hade Birger Brosa och hans bröder verkligen varit kusiner till Knut Eriksson, innebär ju detta att Birger Brosas brorson Birger Jarl (Magnusson) skulle ha gift sig första gången med sin sysslings/tremännings dotter Ingeborg Eriksdotter, som ju var sondotter till Knut Eriksson. Hur är det, skulle kyrkan vid denna ha accepterat ett giftermål mellan så pass nära släktingar? Eller var kungarna/stormännen vid denna tid (Birger var ju inte landets styresman vid detta äktenskaps ingående) så pass starka och maktfullkomliga, att de kunde bortse ifrån vad kyrkan tyckte?