NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-17
Skrivet av: Torsten Berglund skrivet 2005-03-16, 20:05
Eftersom Anders Anton von Stiernmans (d. 1765) trovärdighet som medeltidsgenealog diskuteras här, vill jag fästa uppmärksamhet på vad Bengt Hildebrand skriver om densamme i sin klassiska Handbok i släkt- och personforskning (1961), s. 108f.
 
Stiernman var en plagiator av stora mått, som plöjde med Peringskiölds kalvar, och även eljest mera flitig än skicklig som genealog. (...) Även Stiernman utgav en ganska otillfredsställande adelsmatrikel (1752-58) jämte bl.a. studier om ätterna Coyet och Munck af Fulkila. (...) Ett icke ringa inflytande på svensk genealogi, särskilt den medeltida, fick Stiernman också genom sitt bekanta biografiska matrikelarbete Swea och Götha höfdinga-minne, del 1 (1745; 2:a uppl. 1836) och 2 (1835). Stiernmans här ej sällan mycket ovederhäftiga släktbestämningar ha sedan gått igen på mångfaldiga ställen i svensk genealogisk, biografisk och historisk litteratur. Typiskt för Stiernmans lättvindighet i dylika fall är hans identifiering av kammarrådet, kungl. sekreteraren och ståthållaren på Stockholms slott Erik Matsson (d. 1593) med frälsemannen Erik (Matsson) Körning (som aldrig skrev sig Erik Matsson, utan E.K.; d. 1599), vilket fel först 1949 blev fullt uppklarat i SBL (...).  
 
Hildebrand påpekar också att Stiernmans arbeten ifrågasattes redan i samtiden av heraldikern och mineralogen m.m. Daniel Tilas som var upprörd över felaktigheterna i Stiernmans adelsmatrikel och kritiserade honom skarpt. 'Jag baxnar', skriver Tilas, 'för huru von Stiernman skenat utan anledningar, tvärt emot all sanning, och jag tror, att han drömt en hoper'.  
 
Den som haft anledning att närmare bekanta sig med von Stiernmans arbeten kan bara instämma i Hildebrands och Tilas omdömen. För övrigt vill jag rekommendera alla som ännu inte läst Bengt Hildebrands ovannämnda handbok att göra det - lärorik och nödvändig läsning om man intresserar sig för medeltidsgenealogisk forskning.