NULL Skriv ut sidan - Folkungaätten

Anbytarforum

Titel: Folkungaätten
Skrivet av: Kaj Janzon skrivet 2007-03-19, 10:03
Jag har inga ytterligare kommentarer till M.Sjöströms skriverier. Av flera skäl anser jag att denna diskussion i sin helhet bör föras på svenska om den överhuvudtaget ska föras i detta forum.
 
Orsakerna till detta är flera. Ämnet har ett stort allmänintresse men det rör sig samtidigt om en mycket komplicerad problematik som är svår nog att tillgodogöra sig och begrippliggöra för andra på modersmålet. Jag har därför ingen avsikt att diskutera frågan på engelska i ett utomakademiskt sammanhang.
 
Den kritik jag tidigare framfört kvarstår. Det går inte stt säga någonting alls om 1200-talets rättspraxis utifrån ett rättsfall från 1700-talet. Att spekulera om trender och trendbrott i sammanhanget är meningslöst. De dokument som visar hur istadarätten tillämpades under svensk medeltid ger inget som helst stöd för M.Sjöströms spekulationer.
 
Jag anser fortfarande att M.Sjöströms inlägg hittills avslöjar en bristfällig beläsenhet vad gäller svensk medeltids-, rätts- och agrarhistoria samt medeltidsgenealogi. Det resonemang han för om odalrätt mm har mycket liten relevans för svensk medeltid och förefaller huvudsakligen bygga på studier av feodal rättspraxis i andra länder.
 
I fortsättningen kommer jag varken att besvara eller kommentera inlägg på engelska i detta forums medeltidsavdelning med ett undantag. Jag lägger in en källhänvisning efter min kommentar till frågan om lagmannen Lars Peterssons äktenskapliga förhållanden under rubriken Peter Jungfru