NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Berit Sjögren skrivet 2009-03-08, 12:46
Det tycks stå klart efter denna vidlyftiga debatt att den enda hållbara källan om Margareta Eriksdotters börd är likpredikan efter hennes dotterdotter 1652. Dock kan inte dörren vara helt  stängd för tanken att hon skulle kunna vara kungadotter som ryktet sagt.  
I standardverket om källkritik, Bengt Hildebrands Handbok i släkt- och personforskning (1961) s 67 säger författaren att primära källor (officiella förvaltningsakter och urkunder av privatsrättslig art som köpebrev, arvsskiften mm) har företräde framför sekundära källor (sid 67). Till sekundära källor räknar han likpredikning då ”den är i synnerhet genealogiskt otillfölitlig” (sid 125). Tyvärr saknas  primärkällor om Margareta Eriksdotter!  
Likpredikningar på svenska liknar i sin lapidariska form de på latin, där man får puzzla sig fram till vad fraser syftar på. I Margareta Jönsdotters likpredikan saknas småorden som anger syftning. Solklart hade varit om det stått  Margareta Jönsdotter.” /Mormodern en mycket hedersam matrona Margareta/ (SOM VAR) En förnemlig kyrkiohereds dotter/ Efter hwilken SH Margareta hon och upnämd war/.”Dunkelt sagt utan utfyllnadsord. Det kan tolkas som att kyrkoherden var Margareta Jönsdotters far. ObS att Margareta Eriksdr inte har patronymikon. Det står däremot på gravstenen i Horns kyrka.
Min teori är att Andreas Prytz, som troligen väl kände Samuel Enander o hans familjeförhållanden har mörkat det rätta förhållandet. Som sagts upprepade gånger i debatten kan det inte ha varit passande att låta rykten om uä börd gå till eftervärlden, inte heller basuneras ut vid begravningen..  
Hur likpredikan föredrogs muntligt är en sak, hur den kom i tryck en annan. Jag skrev i en uppsats om kamreren hos Nils Brahe , Mårten Hörling i SoH 1994. om likpredikan efter honom 1683, där det  finns flera fel i personalia. Bl a har änkan fått fel namn.  
Om maken Samuel Enander sägs i SBL: ”till sin teologiska åskådning var E strängt ortodox” ” i synnerhet vid rannskningen om äktenskapssaker utövade han sin myndighet” (Hur har citerats i tidigare inlägg).  
Jag rekommenderar Folke Lindbergs uppsats Hertig Johan av Östergötland och hans furstendöme. Hist. Tidskr. (1941) s. 113-149. Där ges många källhänvisningar till hur man kan forska vidare.  Om hertig Johan sägs att han i donationsbrevet utrustats med både andlig och världslig jurisdiktion. ”Hans iver för ett hänsynslöst ingripande mot sexuella förseelser är påfallande” (S. 139).Mag Phrygius i likpredikan över Johan 1618 säger att äktenskapstrohet är en av de dygder han tillskrivs. Detta trots att Johan   haft  frilla, f ö Agda Persdotters dotterdotter Elisabet Hand.  För de kungliga gällde andra lagar.  
Ska man inte beakta hur tidsandan var? Mentalitetsforskning kallas det väl.
 Niclas! På tal om hovpredikanter. I Folke Lindbergs uppsats 1961 nämns 2 hovpredikanter till hertig Johan, kh Claudius Prytz i Norrköping ( f ö bror till Andreas Prytz) och Petrus Bjugg. Det fanns flera hovpredikanter enligt Lindberg men tyvärr nämns inte Olaus Luth!  
Berit Sjögren