NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-08, 00:22
Anders, det fanns inte kvinnliga präster på den tiden. Har någon skrivit fel ovan?
 
Fler felskrivningar? Excerpt ur text hämtat ur Wefring, kung Sigismunds och Carls XIV:s historia (missade tryckåret, men det är före 1750): ....inuti Gråmunkaholms Kyrckia med laddade och spände bössor. Och emedan Fröken Annas Håfpredikant Herr Olof Simonis tillika med någre Dieknar icke wille uplåta Prediksstolen, utan hade den hastigt tillåst; ty råkade de...
 
När man läser i Stockholms stads tänkebok 1593 om händelsen i Gråmunkeholmskyrkan så nämns inte något om att herr Olof skulle ha varit prinsessan Annas hovpredikant. I registret på s 404 har författaren Daniel Alqvist dock skrivit Olof [Simonis Clarevallensis] hovpredikant hos prinsessan Anna. Jag tar mig friheten att betvivla att detta är korrekt.  
 
Om man går vidare i tänkeböckerna så omnämns 1599-05-23 en herr Olof i Klöstered, dvs Gråmunkeholmskyrkan, som f.d. predikant. Denne herr Olof visar sig vara ha namnet Olof Olai.  
 
Tänkeboken 1599-05-23 s 280; Kom för sittiannde rättenn Jakob Symmeson framledne Symon wachtmesteres sonn, och vplät sinom broder (sic) erlig och wällärd mann her Olof Olaij fordom predicant i Klöstered her i staden,,,.  
 
Styvsonen Olof Olai råkade alltså ha en styvfader vid namn Simon, det vill säga samma förnamn som Olofs Simonis Clarevallensis fader. För min del ser detta ut som en kristallklar förväxling om det nu inte finns andra källor som visar motsatsen. Kontentan av detta är viktig eftersom det innebär att Olof Simonis Clarevallensis inte befann sig i Stockholm 1593.  
 
(Meddelandet ändrat av passord den 08 mars, 2009)