NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-07, 21:16
Hej Niclas, det är bra att du hör av dig. Hörde en suck i början av ditt inlägg. Det exploderar etc..  
 
Du har rätt ifråga om landskapshandlingarna, ursäkta mig. Jag har haft tillgång till ett digitalt register men tycks har sökt på fel sätt. Tack för din komplettering. Ska beställa hem dem till något bibliotek. Troligen skulle man i landskapshandlingarna också kunna få svar på holmen Röeskär (troligen belägen utanför hertig Johans slott Bråborg i Bråviken) som Jonas Petri Gothus ägde eller disponerade.  
 
Beklagar att det blivit så mycket tjat och texter skrivna om den nu mångomtalade likpredikan. En vaken moderator borde föreslagit att diskussionen i den frågan var avslutad eftersom det finns två diametralt motsatta uppfattningar. Att fortsätta älta leder sannolikt bara till ännu fler upprepningar. Lotta, Göran Stenberg mfl anser att det vore lögn om man i likpredikan sa att Margareta Eriksdotter var dotter till kyrkoherden om hon skulle visa sig vara styvdotter/fosterdotter medan jag hävdar att så inte nödvändigtvis är fallet. Låt oss nöja med det.
 
Mer intressant är frågan om vad olika samhällsklasser visste eller inte visste om sina anor under första halvan 1600-talet. Den frågan kan ju förstås föras under en särskild rubrik, men det är alltid bra med en koppling till ett aktuellt problem.
 
Jag avstår att kommentera din spekulation om muntliga ihopblandningar. Har du sett mitt inlägg här och mina synpunkter på Gunnila Bielkes personlighet såsom jag hört dem berättas för mig? Årtalet 1593 förbryllar en aning eftersom han då fortfarande tycks ha varit präst på Gråmunkeholmen (omnämnd i Stockholms stads tänkebok 1593-12-08 och 1593-12-31). Såväl Olof Simonis som kh i Storkyrkan Ericus Olai Schepperus hade hotats till livet av papister i Gråmunkeholmskyrkan  jfr här. Jag har funderat på om denne Eric Schepperus kunde ha varit Margaretas fader, utan att undersöka saken närmare, mest pga att ingen Margareta omnämns bland hans 8 barn.  
 
Slutligen en kort fråga av perifert intresse: Anser du fortfarande inte att Måns Persson på Svartsjö, bosatt på Väntholmen och gift med Elin Erlandsdotter [Bååt] var son till Per i porten?
 
mvh
Göran
 
(Meddelandet ändrat av passord den 08 mars, 2009)