NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-03-07, 19:16
Nej, Göran, jag ställde inte min fråga ”såsom om alla svenskar hade varit egendomsinnehavare”. Min fråga gällde om du någonstans - i någon typ av släktredovisning - sett att styvson eller styvdotter nämns som son eller dotter. I min fråga ingår alltså inte någonting om vilken samhällsklass personerna tillhörde som eventuellt beskrivs på det sättet.  
 
Min fråga gällde inte heller hur lätt eller svårt det är att spåra bönder i domböckerna. Min fråga gällde - som sagt och återigen - enbart släktredovisningar. Dessa släktredovisningar kan förekomma i till exempel domböcker eller domkapitelsprotokoll. Det behöver inte alls vara frågan om arv eller gårdsköp, även det var bara exempel, vilket tydligt framgår av att jag skrev ”och så vidare” efter uppräknandet.
 
Jag vore ytterst tacksam om du slutar att skriva att jag menar något annat än det jag skrivit, för det gör jag nämligen inte.  
 
Och så fick du en ny fråga i mitt inlägg 15:49:
Att den närmaste familjen - barn, barnbarn och ingifta - inte skulle veta vem Margareta Eriksdotters far egentligen var har du skrivit åtskilliga gånger både i den här och andra diskussionstrådar.  
Men hur går det ihop med dina teorier om alla adelsmän och andra högt uppsatta personer som gynnade och hjälpte Margaretas ättlingar (och ingifta) just p. g. a. att hon, enligt din teori, skulle vara dotter till Erik XIV?  
Hur skulle dom kunna veta vem hennes far var om inte ens den närmaste familjen visste något?