NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-03-07, 15:49
Nu skrev jag ju visserligen ”någon typ av släktredovisningar”, jag nämnde inte bara likpredikningar. Men ditt svar är alltså att du inte sett det, och då förstår jag inte vad du grundar din teori om styvdotter på.  
 
Att den geografiska rörligheten inom bondesamhället var begränsad till den egna socknen och kanske till någon av grannsocknarna, det är en väldigt felaktig bild på hur det verkligen var, och det framgår mycket klart och tydligt i bl. a. domböcker. Det var heller inte på grund av någon begränsad geografisk rörlighet som man på 1600-talet kände till sin släkt i flera led bakåt och åt sidorna, det var helt enkelt på grund av nödvändighet för att kunna styrka arvsrätt, köp- och säljrätt och så vidare (vilket jag också nämnde i ett inlägg ovan).  
Prästerna hade givetvis samma kunskap om sin egen släkt, eftersom även dom var tvungna att följa samma lagar och förordningar som alla andra.  
 
Att den närmaste familjen – barn, barnbarn och ingifta – inte skulle veta vem Margareta Eriksdotters far egentligen var har du skrivit åtskilliga gånger både i den här och andra diskussionstrådar.  
Men hur går det ihop med dina teorier om alla adelsmän och andra högt uppsatta personer som gynnade och hjälpte Margaretas ättlingar (och ingifta) just p. g. a. att hon, enligt din teori, skulle vara dotter till Erik XIV? Hur skulle dom kunna veta vem hennes far var om inte ens den närmaste familjen visste något?
 
(Meddelandet ändrat av lotta den 07 mars, 2009)