NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Göran Johansson skrivet 2009-03-07, 15:05
Svaret är: Nej jag har inte läst någon samtida likpredikan där orden dotter eller son nämns när det egentligen är styvdotter eller styvson det är fråga om. Om det förekommer vet jag således inte. Eftersom likpredikningar inte är mitt område så är jag hänvisad till litteratur i ämnet. Den mest uttömmande boken (inom ämnesområdet likpredikningar)som jag funnit är skriven av Göran Stenberg och vad jag kan se så har han inte specifikt berört just den fråga som du ställer till mig. Vad jag däremot med säkerhet kan säga är att jag aldrig har läst en likpredikan där det i genealogiavsnittet står att en person var dotter till en förnämlig präst utan att dennes namn har blivit omnämnt. Om sådana exempel existerar så kanske Göran Stenberg känner till dem.  
 
Inom bondesamhället, där den geografiska rörligheten var begränsad till den egna socknen och kanske till någon av grannsocknarna, var det av naturliga skäl lätt att hålla reda på den egna släkten. Därav de släktutredningar som förekommer i t.ex. domböcker. Paradoxalt nog tycks kyrkoherden i socknen ibland haft bättre koll på sina bönder/församlingsmedlemmar än på sina egna anor! Och faktum är att det inte är alls så konstigt som det låter. Han kanske flyttat till sin församling från en helt annan landsända, i vissa fall t.om. från Finland eller utlandet.  
 
Vänlig hälsning
Göran