NULL Skriv ut sidan - Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009

Anbytarforum

Titel: Äldre inlägg (arkiv) till 08 mars, 2009
Skrivet av: Lotta Nordin skrivet 2009-03-07, 11:42
Göran S.,  
ordet ”anor” har jag inte sett i 1600-talshandlingar (domböcker och domkapitelsprotokoll) varken när det gäller adel eller ofrälse. Däremot ”förfäder”, ”släkt” och direkt förklarande ord som ”modermoders fader” och ”fadermoders farsysters bror” och så vidare. Att adelns anor dokumenterades är väl i första hand beroende på att dom var tvungna att kunna påvisa sin härstamning för att bli adlade och/eller kunna hävda sina privilegier. Att denna dokumentation finns bevarad idag är väl främst Riddarhusets förtjänst. Ofrälse hade inte en sådan institution och anledningen till att dom var tvungna att kunna bevisa sitt släktskap var främst vid arv, gårdsköp/-försäljningar, giftermål och vid anklagelser för brott mot vissa lagar där släktskapet hade betydelse, t ex lägersmål och horsbrott. Att ofrälse personers dokumenterade släktskap i t ex köpebrev och arvshandlingar fanns, det finns det åtskilliga belägg för i domböckerna, trots att denna dokumentation inte finns kvar idag.
 
Och det var inte ditt inlägg jag kommenterade 11:28 igår, även om Göran J. ville få det till att framstå som det. Jag ”lånade” bara ditt uttryck ”det genealogiska medvetandet”.